پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص218

س 119 – آيا عدم رعايت مقررات مجعوله، براى رانندگى، باعث تغيير در نحوه قتل مىشود، مثلا قتل كه با رعايت موازين، خطائى است بواسطه عدم رعايت، تفريط، حساب شده وتبديل به عمد يا شبه عمد مىشود يا نه؟ ج – اگر مقررات مجعوله، مطابق مقررات اسلام است خلاف آن اسباب تغيير مىشود والا خير.

س 120 – زنى مىخواهد وضع حمل كند پزشك متخصص تشخيص داده كه بايد يا بچه ويا مادر بوسيله عمل جراحى يا طريقه ديگر كشته شود تا يكى از آنها سالم بماند ولى بدون عمل هر دو مىميرند وبا عمل، يكى از آنها زنده مىماند در اين صورت عمل جراحى جايز است يا خير؟ ج – قتل نفس هيچ كدام جايز نيست.

س 121 – در موارديكه در اثر تصادف شخصى كشته مىشود وكاردانهاى فنى تقصير را صد در صد با مقتول مىدانند واز گفته آنان نيز اطمينان حاصل مىشود آيا ديه تعلق مىگيرد يا خير؟ وبر فرض تعلق بر قاتل است يا بر عاقله؟ ج – در فرض سئوال اگر تصادف نحوى باشد كه راننده هيچ گونه تقصيرى نداشته وجلوگيرى از تصادف ممكن نبوده نه عاقله ضامن است ونه راننده ولكن اگر جلوگيرى از تصادف ممكن بوده وراننده جلو گيرى نكرده راننده قاتل است هر چند مقتول نيز تقصيركرده باشد وديه ويا قصاص متوجه او است.