مجمع المسائل-ج3-ص215
بيايم روزه بگيرم وكارم عقب بيفتد بعد از رمضان قضاى روزه ها را بجا مىآورم در حاليكه كسان ديگر كه روزه مىگيرند وشبها يا اوقات ديگر كار مىكنند كارشان از روزه خواران عقب نيست و يا خيلى جزئى عقب است آيا چنين افرادى صاحب جرم هستند يا خير واگر مجرمند آيا به جرم آنان در اين زمان بحكم حاكم شرع رسيدگى مىشود يا خير، واگر رسيدگى شود بر مردم لازم است او را تحويل دهند يا خير؟ج – بر كسى كه در ماه رمضان روزه خود را بدون عذر افطار كند قضا وكفاره واجب مىشود وعقب افتادن كار عذر شرعى نيست وبر مردم لازم است امر بمعروف كنند ودر صورت تظاهر به روزه خوارى آنها را بمحاكم صالحه تحويل دهند.
س 109 – در چه صورت مىشود جلوگيرى از بوجود آمدن جنين كرد؟ ج – جلوگيرى از انعقاد نطفه از طرف مرد مانعى ندارد.
بلى عقيم كردن زن يا مرد با عمل جراحى وغيره جايز نيست.
س 110 – كسى كه مرتكب گناه كبيره شده مانند شكنجه وتجاوز بحقوق مردم ومانع از خير بندگان شده تكليفش چيست، آيا براى قصاص خود را بحاكم (قاضى) شرع معرفى نمايد يا اين كه براى خدا توبه كند واعمال صالحه جايگزين آن كند؟ ج – در فرض سئوال واجب است توبه نمايد وبا توبه حقيقى حق الله ساقط مىشود ولى حق الناس اگر در آن معصيت باشد مانند سرقت واتلاف يا قصاص واجب است بصاحب مال يا حق مراجعه نمايد واگر صاحب مال فوت شده به ورثهاش بدهد مگر آن كه آنها او را برئ الذمه نمايند.
س 111 – بهائيها حكم مرتد را دارند يا نه و در صورتيكه أبوين آنها بهائى نباشند مرتد فطرى واگر باشند مرتد ملى خواهند بود يا نه؟ ج – كفر بهائى مسلم است واگر پدر ومادرش بهائى باشند مثل ساير كفار است واگر پدر ومادرش مسلمان بودهاند كافر است ومرتد فطرى است واگر بهائى زاده مسلمان شود وسپس كافر گردد كافر است ومرتد ملى است.
س 112 – اگر كسى به بيند مرد اجنبى با زن او در حال زنا است مطابق دستور شارع مقدس است كه بايد هر دو را بكشد ولى در آن حال موفق نشد ويا ترس به او راه داده ولى