پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص214

زانى باشد واقرارش نسبت بزناى خودش صريح نباشد آيا فقط حد قذف خواهد داشت ويا بحد زنا نيز محكوم مىگردد؟ ج – اگر اقرار به زناى اختيارى كرده با وجود شرائط اقرارى كه موجب حد باشد كه در كتب فقهيه ذكر شده حد زنا نيز ثابت است واگر اقرار بزناى اكراهى است حد زنا ندارد وفقط در صورت عدم ثبوت زناى متهم حد قذف دارد.

س 104 – در بعضى از روايات معتبره ميزان تعزير را بين ده تا بيست ويا كمتر از حد بيان فرموده است آيا تعزير به كمتر از ده ضربه مشروع مىباشد يا خير؟ ج – تعزير بنظر حاكم شرع جامع الشرائط است.

س 105 – آيا نزاع دست جمعى منجر بضرب وجرح همانند منازعه فردى قابل گذشت مىباشد يا خير؟ ج – نسبت به حقوق ناس مصالحه ممكن است واما در حق الله اثرى ندارد.

س 106 – اهانت به مأمورين دولت در حين انجام وظيفه وتمرد نسبت به مأمور دولت در حين انجام وظيفه در صورت گذشت شاكى خصوصى قابل گذشت مىباشد يا خير؟ ج – مراعات مقررات مشروعه دولت اسلامى كه براى حفظ نظام كشور است لازم واهانت به مسلمان معصيت است.

س 107 – رسم است كه در فواتح سه روز پشت سر هم در مسجد وامثال آن مجلس ختم مىگيرند وبلند گوى مسجد را كه بر خانه هاى اطراف مسلط است با صداى بلند باز مىكنند وقرآن وغيره مىخوانند وتوليد زحمت مىكند آيا جايز است يا خير؟ ج – در صورتيكه اسباب ايذاء همسايگان مسجد شود بلندگو را در خارج مسجد نگذارند تا رعايت حال اهالى اطراف بشود وايذاء مؤمن جايز نيست.

مسائل متفرقه حدود س 108 – آيا كسانيكه در ماه رمضان روزه نمىگيرند ووقتى از آنها سؤال مىشود كه چرا روزه نمىگيريد مىگويند كى حالا زير آفتاب روزه مىگيرد وناراحتى براى خود درست مىكند واز كار هم عقب مىافتد وخدا هم راضى نيست من محصولم در بيابان مانده