مجمع المسائل-ج3-ص179
س 24 – شرع مقدس اسلام براى زن كار كردن در خانه شوهر را وظيفه قرار نداده وكارهاى معمولى خانهدارى كه مرسوم است، وظيفه اخلاقى زن است نه وظيفه شرعى، پس آن زنهائيكه از اوائل زندگى تا اواخر زندگى در خانه شوهر هم بچه دارى مىكنند هم بافنذگى وهم در كارهائيكه مربوط به شوهر است كمك مىكنند آيا پس از فوت شوهر بجز سهم الأرث چيزى به آنها داده مىشود يا خير؟ ج – اگر زن براى خود كار كرده آنچه از كار كردش موجود است مال خود او است وآنچه با رضايت خودش مصرف شده حق مطالبه ندارد واگر تبرعا كار كرده اضافه بر مهروارث حق مطالبه ندارد.
س 25 – شخصى با زنى ازدواج كرده وبعد از مدتى زن مذكوره بتحريك مادرش سبب قتل شوهر خود را فراهم نموده يعنى با حيله وتزوير شوهر خود را بمكانى كه قاتل در آنجا بوده است برده ولى خود زن در قتل شوهر شركت نكرده، آيا اين زن از شوهر مقتول خود ارث ومهريه مىبرد يا خير؟ ج – در فرض مسأله كه مباشر اقوى از سبب است زن از شوهر ارث ومهريه مىبرد هر چند تقصير كرده وگناهكار وبعقاب اخروى گرفتار است.
حمل اگر زنده متولد شود ارث مىبرد
س 26 – شخصى فوت نموده وعيالش در موقع فوت شوهرش حمل داشت وپس از گذشتن چهل روز از فوت شوهر، وضع حمل كرده لكن بچه در وقت وضع، حمل، بحال عادى نبوده واشخاصيكه حاضر بودند مىگويند بچه مرده بدنيا آمده است ولى زن، قبل از زائيدن، احساس مىكرده كه بچه در شكم او زنده است در اين صورت حق السهم زوجه از مال شوهرش چه مقدار است وآيا بچه هم حقى دارد يا نه؟ ج – طفل كه زنده متولد شود ارث مىبرد واگر مرده متولد شود ويا حيات آن مشكوك باشد ارث نمىبرد هر چند بعد از فوت پدر در شكم زنده باشد ومرد اگر هيچ اولاد نداشته باشد ولو از زوجه ديگر زن چهار يك ارث مىبرد واگر اولاد داشته زن هشت يك مىبرد وزن از زمين ارث نمىبرد واز هوائى بنا واشجار هشت يك قيمت ويا چهار يك قيمت مىبرد.