پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص151

ج – شهادت مزبور اگر سبب تضييع حق ورثه مقتول يا شخص ديگر ويا گرفتارى راننده بى گناه وبى تقصير شود راه تصحيح ندارد وحرام است.

س 48 – چنانچه حاكم شرع بسبب قرائن وشواهد، بوقوع قتل عمد، ظن پيدا كند ولوث ثابت شود آيا بنظر حضرتعالى مدعى عليه در مقام اثبات بيگناهى خود بايد دو مرد عادل را بعنوان شهود عينى (بينه) اقامه نمايد تا گواهى دهند كه ديده‌اند، متهم مرتكب قتل عمد نگرديده، يا اين كه منظور از شهود معتبر كه در منابع فقهى ذكر شده، شهودى است كه بايد اطلاعات خود را مبنى بر بيگناهى متهم اداء نمايند، اعم از اين كه اطلاعاتشان مستقيم باشد يا غير مستقيم ونيز شهود مرد باشند يا زن فرقى ندارند؟ ج – بينه بايد شهادتش مستند به حس باشد وشرائطى كه براى قبول شهادت در صورت مرد يا زن بودن شاهد مقرر است در فرض سؤال معتبر است.

س 49 – در صورتيكه مدعى شخص يا اشخاصى را بعنوان شهود معرفى كند واظهار بدارد كه شهود معرفى شده بميل خود در دادگاه حاضر نمىشود آيا با تقاضاى وى احضار وجلب آنان براى اداء شهادت جايز است يا خير ودادگاه داراى چنين حقى مىباشد يا خير؟ ج – در فرض مذكور حاكم نمىتواند شاهد را بر شهادت يا حضور اجبار كند ولى مدعى مخير است بين اين كه صبر كند تا وقتيكه بتواند اقامه شهود كند يا صبر نكند ومدعى عليه را قسم بدهد.

شهادت بر شهادتس

50 – يك نفر از مسلمانها كه به خدمت سربازى مشغول بوده به جبهه جنگ رفته واز جبهه برنگشته ومدت دو سال است اثرى از او نيست ولى دو نفر از رفقاى اين سرباز، پيش ما دو نفر شهادت دادند كه سرباز مفقود شده را مىشناسيم وبا ما در يك سنگر بود ودر سنگر شهيد شد ونشانيهائى هم از او نقل كردند، آيا سرباز مذكور، طبق اين شهادت، كه ظاهرا شهادت بر شهادت است محكوم بحكم ميت است تا اموالش منتقل بوارث، وزوجه او بغير شوهر كند يا خير؟