پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص146

اين اموال برادر او نداده در اين صورت اولاد برادر بايد اثبات كنند كه سهم الارث خواهر به او داده شده يا به برادر بخشيده است واگر عين اموال جد موجود نيست واولاد خواهر مدعى باشند كه برادر سهم الارث مادرشان را تلف كرده دعوى بر ميت است ومحتاج به اقامه بينه وقسم مىباشد ودر اختلاف موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.

س 32 – شخصى بلا عقب فوت شده، ورثه، زوج وعمو زاده ودائى زاده متوفى مىباشند بعد از فوت او وراث حاضر شده وضمن تنظيم صورت مجلس در سه نسخه با علم هر يك به وراثت اشخاص مرقوم و در آن نسخه‌ها وراثت يكديگر را بدين عبارت (صحت مراتب مرقوم مورد گواهى اينجانبان) تصديق وامضاء نموده‌اند واختلافى نبوده بعدا در اثر خروج ثلث تركه يكى از دائى زاده‌ها مخالف با خروج ثلث ومنكر وراثت زوج شده در صورتيكه برابر نوشته‌اى، علقه زوجيت زوج، با متوفى را تصديق وامضاء نموده در اين صورت با چنين جريانى از نظر ترافع ومقررات شرعى دعوا بر ميت است يا كه از نظر وضع ثانوى كه پيدا نموده متوجه شخص منكر است واو مأخوذ به اقرار وتصديق خود مىباشد؟ ج – در فرض مسأله دعوى بر ورثه است نه دعوى بر ميت وانكار بعد از اقرار مسموع نيست ورفع نزاع محتاج بمرافعه شرعيه است.

دعاوى زوجين

س 33 – اگر زوجين در اصل طلاق اتفاق داشته باشند ودر رجعى وخلعى بودن آن خلاف كنند ودليلى در بين نباشد قول كدام مقدم است واگر از باب تداعى باشد وهر دو قسم بخورند وظيفه چيست؟ ج – در فرض سئوال قول، قول مدعى رجعى بودن است با يمين.

س 34 – زنى در عده طلاق رجعى حامله مىشود و مىگويد حمل از شوهرم مىباشد چون او بمن رجوع كرده است وشوهر منكر رجوع مىشود در اين صورت حمل ملحق به شوهر مىشود يا خير وزن براى اثبات رجوع بينه ندارد.

ج – در صورت مفروضه كه زوجه مدعى رجوع زوج در عده است وبينه ندارد وزوج منكر رجوع است زوج بايد قسم بخورد ودر صورت قسم خوردن بر عدم رجوع وعدم دخول،