مجمع المسائل-ج3-ص57
كفاره حنث يمين، دوم كفاره كندن زن موى خود را در مصيبت، سوم خراش دادن زن، صورت خود را در مصيبت، چهارم پاره كردن مرد لباس خود را در مرگ اولاد وزوجه خود، كه در اين چهار مورد، ابتداء مخير است بين عتق رقبه واطعام ده مسكين وپوشاندن آنها واگر از اينها عاجز باشد بايد سه روز روزه بگيرد، وكفاره جمع در دو مورد است اول كشتن مؤمن عمدا وظلما، دوم افطار به حرام در ماه رمضان.
احكام كفارات
مسأله 3 – در بريدن وقيچى كردن زن موى خود را در مصيبت، فرقى نمىكند كه تمام موى خود را ببرد ويا بعض آن را، بطورى كه صدق كند كه موى خود را در مصيبت بريده است چناچه فرقى نيست بين اين كه در مصيبت شوهرش، موى خود را ببرد ويا در مصيبت غير شوهر و هم چنين فرق نمىكند كه آن غير شوهر از لحاظ نسبت، قريب به زن باشد ويا بعيد.
س 4 – آيا تراشيدن زن سر خود را ويا سوزاندن آن حكم بريدن را دارد يا خير؟ ج – تراشيدن وسوزاندن موى، حكم بريدن را ندارد اگر چه احتياط خوب است.
مسأله 5 – در خراش صورت، كه كفاره دارد معتبر نيست كه تمام صورت راخراش دهد بلكه مسماى خراش صورت براى ثبوت كفاره كافى است.
بلى معتبر است كه در اثر خدش وخراش، خون بيايد وخراش غير صورت مانند بدن حكم خراش صورت را ندارد اگر چه موجب آمدن خون شود.
س 6 – اين كه فرمودهايد پاره كردن مرد لباس خود را در مصيبت اولاد كفاره دارد آيا در اين جهت فرقى بين اولاد ذكور واناث هست يا خير؟ ج – در اين حكم فرقى بين اولاد ذكور واناث نيست.
س 7 – در حكم مذكور اولاد اولاد هم حكم اولاد بلا واسطه را دارند اگر چه اولاد دختر انسان باشند يا خير؟ ج – بلى بنابر احتياط واجب.
س 8 – خراش صورت در مصيبت زوجه غير دائمى حكم زوجه دائمى را دارد يا خير؟ ج – بعيد نيست مخصوصا اگر مدت طولانى باشد.