پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص34

ج – مجرد كرى ولالى موجب سفيه بودن نيست.

س 48 – مال يتيم وپول خون شهيد كه در يك خانواده باشد از اين دو مال اگر باموال ديگر داخل شوند آيا خوردن افراد بدعوت قيم حلال است يا نه؟ ج – در صورتيكه قيم شرعى باشد وآن دعوت بنفع ايتام باشد مانعى ندارد.

س 49 – اگر پدر به فرزند نا بالغ خود مالى را ببخشد شرعا در زمان حيات پدر، فرزندمالك آن مىشود يا نه واگر بشود آيا پدر مىتواند از طرف فرزند، آن مال را در معرض بيع وشراء در آورد يا نه واگر خمسى به آن مال تعلق بگيرد آيا پدر مىتواند آنرا اداء كند يا نه؟ ج – هبه پدر به پسر صحيح ولزوم آن موقوف بقبض است واگر صغير باشد همان قبض پدر از طرف او كافى است وپس از قبض لازم مىشود وپدر مىتواند از طرف فرزند صغير با ولايت خود براى او خريد وفروش نمايد وبايد خمس آنرا بدهد و چنانچه نپرداخت پس از كبير شدن بر خود پسر پرداخت خمس لازم است.

س 50 – در فرض فوق، در زمان حيات پدر، آيا جد پدرى مىتواند با مال طفل داد وستد كند براى طفل يا نه؟ ج – همچنانكه پدر بر اولاد خود ولايت دارد، جد پدرى نيز ولايت دارد و مىتواند در مال صغير با رعايت مصلحت وصرفه او تصرف كند.

س 51 – بفرمائيد كه قيم وولى شرعى شخص سفيه يا ديوانه يا مفلس كيست و آيا ولى اين اشخاص با مال آنان مىتواند معامله كند يا نه واگر خمس وزكوة بمال ايشان تعلق بگيرد آيا بر او است كه بدهد يا نه و اگر ولى آنها بميرد چه كسى ولى مىشود؟ ج – نسبت به سفيه ومجنون اگر به اين وصف كبير شده‌اند ولى، پدر و جد پدرى است واحوط آنست كه تصرف آنها با اذن حاكم شرع جامع الشرائط باشد و چنانچه مجنون پس از كبير شدن مجنون شده باشد ولى او حاكم شرع است واحتياطا از پدر هم اجازه بگيرند و هم چنين سفيهى كه پس از كبير شدن سفيه شده، ومفلس، در موارديكه احتياج بولى دارد ولى او حاكم شرع است.

س 52 – زنى حقوق مىگيرد آيا در تصرف آن، اجازه شوهر شرط است يا خير؟ ج – اجازه شوهر در تصرف زن در اموال خود فقط در نذر وصدقه وخيرات شرط است