مجمع المسائل-ج2-ص364
وعده غذا شام ويا ناهار به تمام رجال اهالى سفلى بدهند ويا در محله سفلى در تكيه اطعام نمايند در اين صورت افراد را كه اهل محله سفلى ودر خارج از محل هستند بايد اطعام كرد يا نه وثانيا از كلمه اطعام اجرت زحمات طباخى وظرف شوئى وچاى وپول واعظ و ترتيبات مجلس هم استفاده مىشود يا نه واهالى قريه كه بايد اطعام شوند مىتوانند بگويند كه عوض اطعام پول بما بدهيد يا نه.
ج – ظاهر عدم وجوب دعوت از اشخاصى است كه در محل حاضر نيستند واز كلمه اطعام بعيد نيست استفاده شود هرگونه مخارجيكه از لوازم اطعام باشد جايز است از موقوفه بدهند واما دادن پول از موقوفه بواعظ وتشكيل مجلس اگر در زمان خود واقف براى اطعام متعارف بوده جايز است و اگر متعارف نبوده جايز نيست وظاهر اينها است كه بايد اهالى اطعام شوند وحق مطالبه پول طعام ندارند.
س 1047 – در وقفنامه زمينى قيد شده كه مبلغى از منافع آن صرف تعزيه دارى حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام در دهه اول ماه محرم شود حال مقدارى از مبلغمذكور زياد آمده در چه راهى مصرف كنند آيا مىشود مجالس متعددى در شبانه روز بر خلاف مرسوم بلد برپا كنند يا روضه خوانهاى متعدد دعوت كنند يا بذاكرين ومستمعين اطعام نمايند ويادردهه ثانيه ماه صفرروضه خوانى كند يا نه.
ج – در همان دهه اول با تشكيل مجالس متعدده يا دعوت روضه خوانهاى متعدد صرف عزادارى نمايند.
س 1048 – قطعه زمينى است موقوفه واقع در حومه لاهيجان كه هم واقف وهم مصرف آن مجهول است وچند سالى است در تصرف اوقاف است اخيرا جمعى از مؤمنين قريه جمع شدهاند وبادر نظر گرفتن اجاره در آن زمين احداث مدرسه شش كلاسه نمودهاند اولا اين كه اين تصرف اهل محل واجاره آن شرعا چه صورت دارد ثانيا از چه شخصى بايد اجاره كرد ومال الاجاره را بايد بچه مصرفى رساند ثالثا مىشود اين نوع مال الاجاره را بمصرف انجمن دينى و