پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص335

وباو اعتراض كردند او در جواب گفت فرصت نيست بفرمائيد اين نوع ذبح چه صورت دارد.

ج – در كتب فقهيه آنچه فحص شده از فقهاء رضوان الله عليهم كسى‌ متعرض اين مسأله نشده است، تذكر دهيد كه تكرارذ كربسم الله چون مختصر است منافى‌ با تعجيل نيست مع ذلك بنظر حقير اگر هر دسته را طورى‌ پهلوى‌ هم قرار دهد كه بتواند يكمرتبه كارد بحلقوم آنها بكشد وبا قصد براى‌ هر دسته يك بسم الله بگويد تا مقدارى‌ كه بنظر عرف تسميه با ذبح صادق باشد ظاهرا بى‌ اشكال است.

س 953 – آيا در موقع سر بريدن حيوان گفتن الله اكبر به نيت ذبح كافى‌ است يا خير.

ج – بلى‌ كفايت مى‌كند وميزان صدق نام خدا بردن بر ذبيحه است مثل اين كه بگويد بسم الله يا الله اكبر يا الحمد لله يا لا اله الا الله لكن احتياط واجب آن است كه لفظ ( الله ) را مقرون كند به چيزى‌، بطورى‌ كه كلام تا مى‌بشود كه دلالت كند بر صفت كمال يا ثناء يا تمجيد خداوند متعال مانند مثالهائى‌ كه ذكر شده پساگربه‌لفظ ( الله ) تنها اكتفا كند اشكال دارد وهمين طور اگر بجاى‌ ( الله ) ساير اسماء خداوند را بگويد مثلا بگويد بسم الرحمن يا بسم الرحيم يا بسم الخالق وغير اينها مورد اشكال است.

(مسائل متفرقه ذباحه)

س 954 – هر گاه شخص در بلاد اسلام پوستى‌ پيدا كرد در حكم ميته است يا نه.

ج – اگر اثرى‌ از استعمال مسلم در آن باشد محكوم بطهارت است واحوط اجتناب از آن است.

س 955 – مرغى‌ را ذبح كردند حلقوم آن بريده وبطرف سر واقع شد ولى‌ پوست روى‌ آن قطع نشده وذابح متوجه اين قسمت نبوده وهم چنين در س