مجمع المسائل-ج2-ص329
با زوجه اشكال ندارد ودر صورتيكه وقت ضيق است ونمى تواند غسل كند تيمم نمايد ونافله را بخواند.
س 937 – آيا مادر مىتواند نذر فرزندش را بهم بزند واگر كسى قسم خورده كه دود نكشد وبعدا دود كشيد يك كفاره كافى است يا نه.
ج – ظاهر اين است كه نهى پدرومادر از عمل بنذر اثرى ندارد وموجب انحلال نذر نيست بلى اگر پدر ومادر نهى كنند از عمل بمنذور مثل اين كه در نذر ترك دود بگويند ترك دود نكن (البته اگر دود كشيدن مضر نباشد) نذر ترك دود منحل مىشود ودرمسألة دوم يك كفاره كافى است.
س 938 – چند رأس بره نذر حضرت أبا عبد الله الحسين سلام الله عليه شده كه بعد از اين كه دوساله شدند در روز عاشوا يا تاسوعا آنها را ذبح نموده وهيئت عزادار آن را اطعام كنند آيا باين گوسفندان خمس تعلق مىگيرد يا نه.
ج – اگر صيغه شرعيه خوانده ونذرش نذر نتيجه باشد باين كه گفته باشد از براى خدا است بر من كه اگر مريضم شفا يافت اين گوسفندها مثلا صدقه براى حضرت أبى عبد الله (ع) باشد وپيش از گذشتن سال بر مالكيت گوسفند مريض شفا يافت خمس ندارد والا خمس دارد.
س 939 – شخصى براى ترك عادتى مثل عادت بسيگار به اين نحو نذر كرده كه اگر سيگار بكشد در ازاى هر سيگارى سى روز روزه بگيرد البته در حين نذر متوجه نبوده وبعد از نذر متوجه شده كه در صورت تخلف، منذور قابل اتيان نيست زيرا اگر مثلا در روز پنج عدد سيگار كشيد بايد براى هر روزى صد وپنجاه روز رزوه بگيرد آيا چنين نذرى منعقد مىگردد يا نه.
ج – اگر صيغه شرعى خوانده بايد عمل بنذر نمايد تا عاجز شود آن وقت تكليف ساقط است بلى اگر ترك سيگار مضر باشد نذر منعقد نمىشود.