پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص327

است ولى‌ اگر بنحو نذر فعل بوده انعقاد نذر در نتاج بعد از موت، مورد اشكال است لكن اگر وصيت كرده بعمل بآن، وربح گاو ونتائج آن در حال موت از ثلث كمتر باشد ورثه بايد بوصيت عمل كنند.

س 929 – نذور مطلقه امام عليه السلام وامام زادگان رامى‌ شود بمطلق فقراءاگر چه مجاوريا زائر نباشند داد يا مخصوص بمجاورين وزائر است.

ج – در فرض سؤال مى‌تواند بمصرف روشنائى‌ وفرش وتعمير بقعه امام يا امام زاده وخدام آن وزو ار فقير آن برساند.

س 930 – نذر مطلق حضرت ابو الفضل و سيد الشهداء عليهما السلام را در عمرانحمام ومسجد مى‌شود مصرف كرد يا نه.

ج – بلى‌ جايز است مگر آن كه مقصود ناذر مصرف خاصى‌ باشد.

س 931 – كسى‌ نذر كرده با زن سيده ازدواج كند آيا عمل باين نذر واجب مى‌شود يا خير.

ج – چنانچه زن سيده‌اى‌ حاضرباشد با او ازدواج نمايد عمل به نذر واجب است.

س 932 – شخصى‌ گوسفندى‌ دارد نذر ميكند اگر اين گوسفند دوقلو بزايد يكى‌ از آنها را صدقه بدهد ويا در راه امام حسين (ع) بدهد وگوسفند دو قلو زائيد بعد از آن يكى‌ از آنها تلف شد بتلف سماوى‌ ويا دزد برده است در اين صورت نسبت باين بره كه باقى‌ است تكليف چيست.

ج – آنرا بايد بمصرف نذر برساند.

س 933 – شخصى‌ نذر كرده كه در روز معينى‌ اطعام كند فعلا روغن گوسفند برايش ممكن نيست با روغن نباتى‌ مى‌تواند اداء نذر كند يا تأخير بيندازد تا وقتى‌ كه روغن حيوانى‌ برايش ممكن شود.

ج – اگر قيد روغن گوسفند در نذر نشده مى‌تواند با روغن نباتى‌ اطعام كند.

س 934 – در زمانهاى‌ بسيار دور يكى‌ از نياكان مانذر كرده كه خانواده اش