پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص268

وصيت نمايند ولكن اگر معصيت كنند ومهريه او را از غير خانه ادا كنند ذمه موصى‌ برى‌ مى‌شود وخانه نيز ملك ورثه‌است واگر وصيت كند كه خانه ملك زن باشد در مقابل مهر وزن نيز قبول كند ملك زن است واحكام ملك بر آن مرتب است واين حكم درصورتى‌ است كه‌خانه زائد بر ثلث تركه نباشد و الا در مقدار زائد موقوف به‌امضاء ورثه‌است.

س 766 – مدت پنج سال قبل پدرم در حال احتضار، دو حبه آب ويك قطعه باغ جهت استيجار حج وصيت به من كرد ومنهم قبول كردم كه در اين امر وكيل شوم ملك ديگرى‌ كه وقفيت آن شايع بوده واز پدرم بود بعد از فوت پدرم اين ملك تقسيم شد ولى‌ بعد از چهار سال وقفنامه‌اش پيدا شد وطبق وقفنامه عمل كرديم حال اگر مى‌خواستم از آن باغ ودو حبه آب براى‌ پدرم حج بگيرم بچه‌هاى‌ ديگرش محروم وبى‌ حق مى‌شدند لذا باغ ودو حبه آب را تقسيم كردم حال با توجه به‌اينكه هيچ كدام ازبچه‌ها وصيت پدر را قبول ندارند وحاضر بپرداخت پول وهمكارى‌ درباره حج پدر نيستند وظيفه شرعى‌ بنده كه پسر بزرگتر هستم چيست آيا بايد حج بلدى‌ بگيرم ويا حج ميقاتى‌ هم كافى‌ است ج – در فرض سؤال اگر وصيت به حجة الاسلام يعنى‌ حج واجب بوده است رد ورثه نسبت بوصيت تأثير ندارد وواجب است حج بلدى‌ استيجار شود منتهى‌ بمقدار حج ميقاتى‌ از اصل تركه وما به التفاوت حج ميقاتى‌ وبلدى‌ را از ثلث تركه بايد برداشت.

س 767 – شخصى‌ با اين كه خودش مكه رفته باز هم وصيت كرده كه برايش يك حج بدى‌ بخرند آيا مى‌شود اين حج را به ميقاتى‌ تبديل كرد يا نه.

ج – چنانچه وصيت كرده كه حج بلدى‌ استيجار شود واجب است طبق وصيت حج بلدى‌ استيجار شود.

س 768 – شخصى‌ يك نفر را وصى‌ خود قرار داد كه پس از مرگ او