پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص266

نبش وحمل كرده واجب است.

س 760 – زيد فوت كرده و عيالش را وصى‌ خود قرار داده كه ثلث اموالاو را در امور خيريه مصرف نمايد ولى‌ اولادش كه دو پسر وچهار دختر هستند راضى‌ نشدند كه مادرشان ثلث اموال مزبوره را در امور خيريه خرج نمايد ومقدارى‌ پول هم شخصى‌ بمتوفى‌ مديون بوده وبعيالش داده در اين صورت عيال متوفى‌ ميتواند اين پولرا بفرزندان متوفى‌ ندهد ودر راه شوهرش عوض ثلث كه اولادش مانع شدند در امور خيريه خرج نمايد يا نه.

ج – در فرض مسأله تا مقدار ثلث مجموع تركه كه‌از جمله همين پول است مى‌تواند بلكه لازم است بمصرف وصيت برساند در صورتى‌ كه وصيت مسلم باشد.

س 761 – شخصى‌ در حدود هفده سال قبل فرزندش را وصى‌ خود قرار داده كه‌ثلث اموالشرا بمصرف او برساند فرزندش هم بوصيت پدر عمل نموده ولى‌ ازحصه زمين ثلثى‌ او هنوز باقى‌ است وقيمت سوقيه آن تنزل كرده در اين صورت اجازه مى‌فرمائيد بهمين قيمت فروخته وبمصرف وصيت رسانده شود يا نه.

ج – در فرض سؤال اگر وصيت ببقاء زمين وصرف منافع آن نباشد ومصرف مخصوصى‌ نيز تعيين نكرده وبوصى‌ اختيار مطلق داده باشد جايز است هر نحو صلاح بداند عمل نمايد واولى‌ آنست كه اگر احتمال دين مالى‌ يا واجبى‌ را در حق موصى‌ بدهد صرف در اداء آنها نمايد.

س 762 – متوفى‌ وصيت بحمل نعش كرده ولى‌ ورثه او را عصيانا در محل دفن نموده‌اند در اين صورت بايد او را حمل كرد يا نه.

ج – اگر وصيت بحمل بمشاهد مشرفه باشد عمل بوصيت واجب است.

س 763 – شخصى‌ وصيت نموده كه پس ازفوت من يكدانك ونيم ازجمله ششدانك خانه مسكونى‌ مرا قيمت نموده بفروشيد ووجه آنرا بمصرف حضرت