مجمع المسائل-ج2-ص253
ودخول واقع شده باشد زن بر شوهر دوم حرام ابدى است وبايد در صورت جهل ودخول، زن عده وطى بشبهه نگهدارد واگر اولادى نيزاز آنها پيدا شود با جهل بحكمحلال زاده است واما نسبت بحكم ظاهرى اگر زن متهمه نباشد واقرار كند كه قبل از تاريخ رجوع سهدفعه حيض ديده وپاك شده قول او مسموع است وعقد شوهر دوم صحيح است واگر شرعا ثابت شود كه اقرار بحمل از شوهر اولى نموده وعقد دوم در زمان حمل واقع شده باشد عقد دوم باطل است مگر آن كه معلوم شود كه اقرار بحمل برخلاف واقع بوده ودرهر حال احتياط آنست كه شوهر دومى آن زن را احتياطا طلاق دهد وديگر او را نگيرد واولى نيز اگر بخواهد احتياطا بعد از عده بعقد جديد با او ازدواج كند.
س 724 – زيد عيال خود راباوعده ملك وزمين وپول وغيره راضى نموده و با برادرزاده او ازدواج نموده بعد از تصرف وعمل زناشوئى به عهدهاى خود كه ملك وپول وعده داده بود وفا نكرد وزوجه هم عدم رضايت خود را اعلام كرد وبين ايشان نزاع وكتك كارى شده وبشكايت در دادگاه رسيده در اين صورت با عدم رضايت زوجه زيد اين عقد برادرزاده صحيح است يا نه ومى توانند بزوجيت خود باقى باشند يا نه وهم چنين در اثر نزاع، زيد عيال دوم خود را كه برادرزاده زوجهاش بوده مطلقه كرده ولى بعد از طلاق زيد مزبور اظهار مىدارد كه من رجوع كردم آيا بدون رضايت عمه اين طلاق ورجوع صحيح است يا نه.
ج – در فرض سؤال رجوع شوهر بعيال مطلقه رجعيه در عده محتاج باذن جديد نيست اگر چه احتياط خوب است.
س 725 – بين شخصى با عيالش قرار بر اين شده كه مرد او را مطلقه نمايد وزن هم در مقابل طلاق هزار تومان بهشوهرش بدهد، شوهر قبل از انجام طلاق پول را گرفت ولى از دادن طلاق پشيمان شد وبعدهم او را راضى كردند وطلاق عيالش را جارى كرد ولى مىگويد رجوع كردم اين طلاق چه صورت دارد.