مجمع المسائل-ج2-ص248
ج – در فسخ وانفساخ ابتداى عده از موقع وقوع فسخ يا انفساخ ودر وطى به شبهه از موقع وقوع وطى به شبهه است اگر چه احتياط در وطى به شبهه اينها است كه مبدأ آن از موقع بر طرف شدن شبهه قرار داده شود بلكه در مورد زنى كه ازدواج با او براى انسان جايز نبوده و به اعتقاد صحت با او ازدواج نموده وبعد از عقد وطى نموده اين احتياط ترك نشود.
س 707 – اگر زن، حامل به دو بچه باشد چنانچه مطلقه شود، آيا به وضع بچه اول عده اش تمام مىشود يا نه.
ج – بنظر حقير تمام شدن عده در مورد سؤال به وضع بچه دوم است پس قبل از وضع حمل دومى چنانچه طلاق رجعى باشد مرد ميتواند به زن خود رجوع كند وزن حق شوهر كردن به ديگرى ندارد ولكن احتياط بهرجوع نكردن مرد در اين فرض ونيز شوهر نكردن زن به ديگرى خوب است.
س 708 – مورد وطى به شبهه را بيان فرمائيد ونز بفرمائيد زنى كه به شبههوطى شده عده دارد يا نه.
ج – منظور از وطى به شبهه اينها است كهانسان با زن اجنبيه بهاعتقاد حليت، وطى كند چه از جهت شبهه در موضوع باشد مثل اين كه با زنى بهاعتقاد اين كه زن خود او است وطى كند بعد معلوم شود اجنبيه بوده وچه از جهت شبهه در حكم باشد مثل اين كه واطى با خواهر موطوء ازدواج كند باعتقاد اين كه اين ازدواج صحيح است ودخول هم كرده باشد ووطى به شبهه مانند طلاق است در اصل عده ومقدار آن.
س 709 – در رساله عمليه مذكور است كه زن حامل اگر مطلقه شودعده اش بهوضع حمل تمام مىشود بفرمائيد كه اگر بچه را عمدا سقط كند يا خودش سقط شود يا آنچه سقط مىشود بصورت علقه يا مضغه باشد حكم وضع حمل را دارد يعنى عده تمام مىشود يا حكم ديگرى دارد.
ج – بلى سقط جنين اگر چه عمدى باشد موجب تمام شدن عده است