پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص246

جهت طهر وحيض برايش غير ممكن است يا مشقت دارد حكمش چيست.

ج – حاضر مذكور در سؤال حكم غايب را دارد چنانچه غايب اگر بدست آوردن حال زن از جهت طهر وحيض برايش مشقت نداشته باشد در حكم حاضر است

(عده)

س 699 – زنى‌ كه شوهرش مرده چنانچه صغيره باشد يا از زنهائى‌ باشد كه در سن حيض ديدن است ولى‌ حيض نمى‌بيند آيا مانند زنهاى‌ ديگر كه عده وفات نگه مى‌دارند بايد عده نگهدارد يا نه؟ ج – بلى‌ بايد عده وفات نگهدارد وبازنهاى‌ ديگر در اين حكم فرق ندارد.

س 700 – هر گاه زوجه مدخول بها مهر خود را به بخشد كه زوج او را طلاق دهد وزوج موافقت نمايد وطلاق دهد وقبل از انقضاء عده زن شوهرش بميرد آيا بر اين زن لازم است عده وفات نگهدارد يا خير.

ج – زوجه مفروضه عده وفات ندارد وبايد همان عده طلاق را تمام كند.

س 701 – هر گاه زن وشوهر در وقوع طلاق ووضع حمل اتفاق نظر دارند لكن در متقدم ومتأخر اختلاف است مثلا شوهر مى‌گويد وضع حمل بعد از طلاق بود پس عده تمام شده وزن مى‌گويد پيش از طلاق وضع حمل كردم بنابر اين طلاق در وقتى‌ بوده كه حامل نبوده‌ام پس هنوز من در عده هستم يا بعكس مثل اين كهشوهر بگويد توپيش از طلاق وضع حمل كردى‌ پس در عده هستى‌ ومن مى‌توانم رجوع كنم وزن ادعا مى‌كند خلاف اين را قول كداميك مقدم است؟ ج – ظاهر اين است كه قول كسيكه ادعاى‌ بقاء عده مى‌كند مقدم است چه زن باشد چه شوهر.

س 702 – اگر كسى‌ متعه‌اى‌ داشته وقبل از آن كه مدت تمام شود مدرك را پاره كرده وبزوجه خود بگويد ديگر از قيد زوجيت من خارج هستى‌ آيا زوجه از حالا بايد عده نگهدارد ويا بقيه مدترا بايد صبر كند وبعد عده نگهدارد؟