پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص238

س 677 – هر گاه مجرى‌ صيغه طلاق صيغه را تكرار كند مثلا بگويد (هى‌ طالق هى‌ طالق هى‌ طالق) بدون اينكه رجوعى‌ در بين ونظرش تعدد طلاق باشد يا اين كه (هى‌ طالق ثلاثا) حكمش چيست.

ج – در صورت اول يك طلاق واقع مى‌شود ودر صورت دوم سه طلاق كه قطعا واقع نمى‌شود واگر از عبارت مذكوره اراده سه طلاق نموده يك طلاق هم واقع نمى‌شود.

(شرائط طلاق)س

678 – زيدى‌ كه خود وهمسرش شيعه اثناعشرى‌ بوده‌اند همسرش را طلاق داده ومجرى‌ صيغه طلاق يكى‌ از علماء عامه بوده واز زمان اجراء صيغه طلاق بوسيله مشار اليه دو ماه گذشت كه بزوجين تذكر دادند كه بايد مجرى‌ صيغه شيعه باشد لذا باز تجديد اجراء صيغه طلاق بوسيله يك نفر عالم شيعه شد ويك ماه هم ازاجراء اين صيغه طلاق گذشت كه مجموعا سه ماه مى‌ شود عمرو با عيال مطلقه زيد ازدواج كرده وتصرف نموده آيا طلاقى‌ كه عالم سنى‌ جارى‌ نموده شرعا باطل وتصرف عمرو جاهلا بالحكم والموضوع نسبت بزن مزبوره موجب تحريم ابدى‌ است وآيا زوجه چون وطى‌ بشبهه شده مستحق مهر المثل هست يا نه مستدعى‌ است نظر مباركتان را مرقوم فرمائيد.

ج – اگر مجرى‌ صيغه طلاق اول طبق مذهب شيعه در محضر دو نفر عادل صيغه طلاق را جارى‌ كرده باشد همان طلاق اول صحيح است ودر غير اين صورت اگر قبل از انقضاء عده از تاريخ طلاق دوم كه على‌ الفرض صحيح واقع شده نكاح با عمرو ودخول در عده انجام شده زن بر عمرو حرام مؤبد مى‌شود ودر صورتيكه زن جهل بحكم يا موضوع داشته مستحق مهر است واحتياط واجب آنست كه اگر مهر المثل ومهر المسمى‌ تفاوت داشته باشد در مقدار تفاوت تراضى‌ ومصالحه نمايند