پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص231

ج – چنانچه تعليم قرآن مجيد مستلزم ارتكاب محرم نباشد اشكال ندارد ولى‌ بانوان ودختران نزد نامحرم قرآن رابا صدا نخوانند وهم چنين با صدا خواندن مرد چنانچه موجب تلذذ بانوان باشد اشكال دارد خوب است معلم بانوان زن باشد تا موجب ارتكاب خلاف شرع نشود وارتكاب خلاف شرع به عنوان تعليم قرآن خلاف شرع ديگر است.

س 653 – خنثى‌ از نظر محرم ونامحرم بودنش با مردان وزنان چه حكمى‌ دارد ج – اگر خنثى‌ مشكل باشد بايد احتياط كند يعنى‌ نسبت بمردها خود را زن محسوب دارد واز نامحرم خود را بپوشاند ونسبت بزنها خود را مرد حساب كند وبزن نامحرم نگاه نكند.

(حكم نظر به زن نامحرم در تلويزيون ونظر به عكس او)

س 654 – نظر كردن بر بدن زن شناس وناشناس از مسلمان وكافر از طريق تلويزيون چه صورت دارد.

ج – مشكل است.

س 655 – در رساله عمليه مى‌فرمائيد مرد اگر زنى‌ را بشناسد ونامحرم باشد نبايد بعكس او نگاه كند آيا با قصد لذت حرام است ويا بدون قصد لذت هم حرمت دارد ونيز عكس زنى‌ را در جائى‌ مى‌بيند واسمش راهم در مجلات وروزنامه ديده ولى‌ اورانمى‌ شناسد نظر كردن به او چه صورت دارد.

ج – در فرض اول احوط ترك است مطلقا ودرمسألة دوم اگر مورد ابتلاء ومعرض ريبه نباشد حرمت معلوم نيست واحتياط بترك خوب است.

س 656 – نگاه كردن مرد بعكس زن نا محرمى‌ كه فوت شده در صورتى‌ كه مرداو را بشناسد جايز است يا خير.

ج – نگاه كردن مرد نامحرم بعكس زن مرده خالى‌ از هتك نيست ومحل اشكال است