مجمع المسائل-ج2-ص176
ج – در فرض سؤال اگر حمل بزنا حاصل شده ودختر مكرهه نبوده مهر ندارد ولكن احتياط لازم آن است كه براى ارزش بكارت كه معادل با مهر المثل است با يكديگر تصالح وتراضى نمايند واگر دختر مكرهه بوده زانى ضامن ارش بكارت است واحتياطا براى وطى نيز به اضافه ارش بكارت با يكديگر تصالح وتراضى نمايند ودر اين صورت بچه ملحق بدختر است ودر صورت اول كه هر دو به اختيار زنا كردهاند بچه ملحق بهيچ كدام نيست واز يكديگر ارث نمىبرند واز جهت محرميت اقوى حصول محرميت بين آنها است ودر نزاع موضوعى مرافعه شرعيه لازم است س 494 – شخصى داراى همسرى است كه چند روزى در ايام قاعدگى وبعد از پاك شدن از حيض شوهر با او هم بستر نگشته ولى بعد از مدتى زن حمل برداشته و مدعيه است كه حمل از شوهرم مىباشد وشوهر انكار دارد لكن از طرف دادگاه خانوادگى امر بتجزيه خون شده آيا در شرع مقدس اسلام تجزيه خون حجيت دارد جهت تشخيص ولديانه وعمده سؤال درجمله دوم يعنى درتجزيه خون است.
ج – چون در حال حمل حائض شدن ممكن است واو ملحق بزوج است كه زن در فراش او است ودر صورتى كه عقد دائم باشد مرد نمىتواند با ملاعنه نفى ولد نمايد وحكم ملاعنه در رساله عمليه بيان شده وتجزيه خون حجت شرعى نمىباشد.
س 495 – لوتمتع رجلان بامرأة في اسبوع معين وكان احدهما يأتيها ليلا والاخر نهارا ولا يعلم احدهما بالاخر وذلك بغش المرئة لهما فاتت بولد من هذا العمل فبمن يلحق الولد ان لم يعلم سبق احدهما وهل للقرعة محل هناام لا.
ج – في مفروض السؤال لابد في اللحوق باحدهما من القرعة.
س 496 – تلقيح نطفه مرد بعيال خودش جايز است يا خير واولاد ملحق بهر دوى آنها است ويا ملحق بيكى از آنها وارث مىبرند يا نه وتلقيح نطفه اجنبى باجنبيه چه صورت دارد.