پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص53

ج – در فرض مسأله اجير شدن بنظر حقير جايز است وفرقى‌ بين صوم وصلوة نيست.

س 125 – شخصى‌ اجير براى‌ روزه ويا نماز ديگرى‌ شده وقبل از انجام همه اعمال از دنيا رفته آيا اين هم مثل عبادات بالاصاله بگردن اكبر اولاد ذكور است كه‌بايد پس از فوت اتيان كند يا خير ج – در فرض مسأله آنچه از نماز وروزه باقيمانده دين است وبايد از تركه بصاحب وجه بر گردانند.

س 126 – كسى‌ نمازى‌ را عهده دار شده جهت ميتى‌ بجا آورد و مقدارى‌ همخوانده آيا ميتواند بقيه‌را بشخص ديگر واگذار كند در صورت موثق بودن آن شخص دوم يا نه.

ج – در صورتى‌ كه شرط وقيد مباشرت نشده باشد مى‌تواند به ديگرى‌ واگذار كند وچون غالبا خصوصيت اشخاص در نماز استيجارى‌ ملحوظ است بدون اذن صاحب وجه يا وكيل او بديگرى‌ واگذار نكند.

س 127 – جوانى‌ كه بسن چهارده سال بيشتر نيست مى‌ تواند نماز وروزه ميتى‌ را بعهده بگيرد واجير شود يا نه ج – گر چه اقوى‌ صحت عبادت صبى‌ مميز است لكن اكتفاء بآن مشكل است چون اصالة الصحه ندارد.

(آفات سماوى‌ وغير آن)

س 128 – شخصى‌ باغچه‌اى‌ را به منظور استفاده از سبزى‌ آن طبق اجاره نامه معينى‌ اجاره داده بمدت ومبلغ معلومى‌ مثلا سه ماهه يكهزار تومان واجاره كننده نصف آنرا نقدا داده وقرار شده كه پانصد تومان ديگر را بعدا پرداخت نمايد حال مى‌گويد سرمازده است وحقى‌ بپانصد تومان بقيه نداريد در اين صورت تكليف چيست.

ج – بطور كلى‌ اگر چنانچه مورد اجاره بواسطه آفت سماوى‌ مثل سرما