پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص491

ج – خود محرم بايد نيت تقصير را كه از اعمال حج است بنمايد و اگر با رضايت، خودش را در معرض حلاق قرار دهد كه موى‌ او را كوتاه كند كافى‌ است.

س 8 – چنانچه محرم در روز عيد قربان بعلت ازدحام يا كسالت نتواند رمى‌ كند و قصد دارد روز يازدهم قضا كند و از طرفى‌ چون قربانى‌ در منى‌ در روز عيد ممكن نيست قربانى‌ را هم تا روز سيزدهم تأخير بيندازد آيا اجازه مى‌فرمائيد كه در روز عيد حلق يا تقصير نموده و از احرام خارج شود و در روزهاى‌ بعد رمى‌ و قربانى‌ را انجام دهد؟.

ج – در صورت مفروضه مى‌تواند با حلق يا تقصير از احرام خارج شود.

س 9 – در مناسك آمده كه در صورت نسيان تقصير در عمره و توجه پيدا كردن به آن بعد از احرام حج، عمره او صحيح است و بايد يك گوسفند كفاره بدهد و راجع به انجام تقصير و عدم آن چيزى‌ مرقوم نشده آيا همان كفاره كافى‌ است؟.

ج – بلى‌ در صورت نسيان، كفاره كافى‌ است.

س 10 – كسيكه جهلا بالحكم، در خارج منى‌ حلق كرده و طواف حج و سعى‌ وطواف نساء را انجام داده بعد متوجه مسأله شده، وظيفه‌اش چيست و چنانچه از جهت جهل به موضوع باشد و يا اصلا غافل از حلق در منى‌ باشد تكليف چيست؟.

ج – در فرض مسأله كه از جهت جهل بمسئله و غفلت، در غير منى‌ حلق كرده، اجزاء بعيد نيست هر چند احتياط آنست كه در صورت تمكن به منى‌ برگردد و حلق كند (امرار موسى‌ نمايد) و اعمال بعدى‌ را اعاده كند و با عدم تمكن، هر جا كه هست همانجا حلق كند و استحبابا موى‌ خود را به منى‌ بفرستد.

س 11 – كسيكه بواسطه جهل بمسئله بعد از طواف و قبل از سعى‌، تقصير كرده وبعد از آن با زن نزديكى‌ كرده بفرمائيد تكليف اين شخص چيست؟.

ج – بايد سعى‌ را بنحو صحيح بجا آورد و رجاءا تقصير كند و بنابر احتياطواجب يك گاو كفاره بدهد.

س 12 – حاج در منى‌ بعد از رمى‌ جمره عقبه و قربانى‌، قبل از حلق و