پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص490

ديگر حلق يا تقصير را تأخير انداخته تا شب حلق نموده و يا فرداى‌ آنروز مقارن طلوع آفتاب حلق كرده صحيح است يا نه؟.

ج – در صورتيكه معذور بوده مجزى‌ است.

س 4 – شخصى‌ در عمره تمتع، بجاى‌ تقصير چون تقصير را بمعنى‌ گناه تصور كرده چند مو از سينه خود كنده و بعد هم براى‌ حج تمتع محرم شده و حج تمتع را انجام داده آيا حلق كه بعد انجام گرفته كفايت از تقصير مى‌كند يا نه؟ و آيا فعلا زن بر او حلال است يا هنوز از احرام خارج نشده؟.

ج – در فرض سؤال كه از جهت جهل بمسئله قبل از محل شدن از عمره، محرم به احرام حج شده عمره تمتع او باطل و حج او مبدل به حج افراد شده و بعد از افعال حج و تقصير يا حلق و طواف نساء، زن بر او حلال است و واجب است بعد از حج، عمره مفرده بجا آورد و اگر نياورده هر وقت متمكن شد انجام دهد و احتياط لازم آن است كه در سال بعد حج تمتع بجا آورد.

س 5 – در روز دهم اگر حاج صروره، متمكن از حلق نشود شب مى‌تواند حلق نمايد يا بايد روز يازدهم حلق نمايد؟.

ج – حلق در شب خلاف احتياط است و اگر در روز عيد، ترك نمود روز يازدهم بايد حلق كند و اگر بجاى‌ حلق، تقصير كرد وقتيكه متمكن از حلق شد در طول ذيحجه، حلق نمايد.

س 6 – اگر حاج صروره، علم داشته باشد كه حلاق، سر او را خونى‌ مى‌كند وظيفه‌اش چيست؟ على‌ تقدير تعين الحلق عليه؟.

ج – فرض انحصار حلاق بكسى‌ كه سر او را خونى‌ مى‌كند بعيد است بايد فحص نمايد و حلاق ماهر پيدا كند اگر فرضا پيدا نشد تقصير نمايد و بعد در ماه ذيحجه هر وقت متمكن از حلق شد حلق نمايد هر چند بمكه آمده باشد و مو را بمنى‌ بفرستد.

س 7 – پس از تمام شدن سعى‌، بعضى‌ از اشخاص از مو و شارب و ناخن ديگران، بعنوان تقصير، كوتاه مى‌كنند.

آيا وكالت در اينكار از آنها لازم است يا سكوت و رضايت آنها كافى‌ است.