پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص478

س 44 – شخصى‌ در عمره تمتع، طواف را چهار شوط بجا آورده و متذكر اين معنى‌ نشده تا بعد از اعمال عرفات و منى‌، حال آيا همان طواف ناقص را بايد اعاده كند و بسبب تقصير، از احرام بيرون آمده يا آن كه قهرا مبدل به افراد شده البته دستورى‌ از طرف يكى‌ از روحانيين بشخص مزبور داده شده باين نحو كه يك عمره مفرده بجا آورد و آورده ولى‌ باز نگران اعمال حج خود است اكنون تكليف او را معين فرمائيد.

ج – در فرض سؤال اگر از جهت فراموشى‌، طواف را ناقص نموده عمره و حج او صحيح است و بعد از تذكر، سه شوط باقى‌ را بايد قضاء نمايد و اگر از جهت جهل بحكم بوده حج تمتع باطل است و بايد سال بعد بجا آورد.

س 45 – مظنه در طواف، حكم شك را دارد يا يقين؟.

ج – ظن در طواف، حكم شك دارد.

س 46 – فرموده‌اند اگر كسى‌ طواف نساء را در حج بجا نياورد زن بر او حرام مى‌شود بفرمائيد كه آيا مقصود، فقط مقاربت است و يا ساير استمتاعات نيز حرام خواهد بود و اگر اولادى‌ بوجود بيايد حلال زاده است يا نه و ارث مى‌برد يا نمى‌برد؟.

ج – در فرض سؤال، به احرام بستن شخص، ازدواج با زن و هرگونهاستمتاع از او حرام مى‌شود و تا طواف نساء بجا آورده نشود هيچ يك از استمتاعات بر او حلال نيست و در صورت عصيان و مقاربت با زن، اولاد ملحق به آنها است و توارث نيز بين آنها ثابت است.

س 47 – زنى‌ كه در پشت ناخن و انگشتهاى‌ او، لاك چسبيده بوده با اين كيفيت، اعمال حج را بجا آورده و نمى‌دانسته كه اين رنگ لاك، مانع براى‌ وضو و غسل مى‌باشد در اين صورت آيا اعمال او صحيح است يا خير؟ و چنانچه پس از انجام اعمال متوجه شود چه وظيفه‌اى‌ دارد؟.

ج – در فرض سؤال، طواف او باطل است و احرام او باقى‌ است و اگر در ذيحجه در مكه متوجه شود بعد از ازاله مانع، غسل يا وضو و طواف حج و سعى‌ و طواف نساء را بجا آورد و عمره مفرده نيز بجا آورد با طواف نساء و محل شود و در