پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص465

س 42 – آمپول زدن محرم به ديگرى‌ با علم به بيرون آمدن خون، چه صورت دارد؟ و آيا اين كه نسبت به محرم باشد يا نسبت به محل فرقى‌ هست يا نه؟.

ج – اشكالى‌ ندارد و فرقى‌ بين آن دو نيست.

س 43 – چه مى‌فرمائيد در اين مسأله كه شخصى‌ بعد از عمره تمتع – كه در روز چهارم ذيحجه انجام داده – قبل از حركت به عرفات و منى‌ براى‌ اعمال حج تمتع – سر خود را با تيغ يا ماشين يك يا دو يا سه تراشيده آيا اين عمل، ضررى‌ به حج او مى‌رساند يا نه؟ و كفاره دارد يا نه؟.

ج – اگر با تيغ، سر خود را بين عمره تمتع و حج تمتع بتراشد با آن كه عالم به مسأله بوده، يك گوسفند كفاره دارد و در صورت جهل و نسيان، كفاره ندارد و ماشين كردن سر هم در فرض مزبور، موجب كفاره نمى‌شود هر چند احوط، دادن كفاره است.

و در هر حال ضررى‌ به حج او نمى‌رساند.

س 44 – اگر انسان در حال احرام، بخودش آمپول تزريق نمايد چه صورت دارد؟.

ج – اگر موجب بيرون آمدن خون نشود براى‌ احرام او اشكال ندارد.

س 45 – هل يجوز السكنى‌ والإقامة والإحرام لحج التمتع في المحلات الجديدة من مكة مثل كدى‌ ومسفلة وشيشه؟.

ج – يجوز السكنى‌ والإقامة في المواضع التي تصدق عليها مكة وكذلك يجوز الإحرام منها لحج التمتع.