پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص464

ج – اگر بعين آن پول، معامله واقع شده باشد احرام در آن جايز نيست و همچنين اگر جامه احرام خودش متعلق خمس شده باشد محرم شدن در آن جايز نيست و طواف در آن باطل است.

ولى‌ اگر آنرا بپول كلى‌ خريده باشد احرام در آن ضرر ندارد هر چند در مقام پرداخت قيمت، پول خمس يا زكوة نداده را بدهد لكن ذمه او بمقدار خمس برئ نمى‌شود و ضامن آن مقدار خمس هم مى‌باشد.

س 36 – در حرم بر محل صيد كردن حرام است يا نه؟.

ج – هر صيديكه بر محرم در حال احرام حرام است بر محل نيز در حرم حرام است.

س 37 – بر حسب فتواى‌ حضرت مستطاب عالى‌ جايز است كه محرم در منزل زير سقف و سايه برود يا چتر بر سر بگيرد آيا مراد از منزل، شهر مكه است يا منزلى‌ كه در شهر مكه دارد و همچنين در منى‌ و عرفات؟.

ج – مراد از منزل محل نزول است در مقابل حال طى‌ طريق، پس در شهر مكه و منى‌ و عرفات و قهوه خانه‌هاى‌ بين راه و امثال آن، براى‌ محرم بعد از منزل كردن تا قبل از كوچ كردن استظلال مانعى‌ ندارد هر چند در آمد و شد براى‌ حوائج باشد.

س 38 – كفاره كشتن ملخ در حال احرام چيست؟.

ج – يك كف طعام يا يك دانه خرما است بطور تخيير و اگر هر دو را بدهد بهتر است.

س 39 – اگر ملخ را در حال احرام بكشد و بخورد كفاره آن چيست؟.

ج – يك گوسفند قربانى‌ بر او واجب مى‌شود.

س 40 – اگر ملخ بسيار باشد و همه آنها را بكشد چه بر او لازم مى‌شود؟.

ج – احوط آنست كه اگر بيشتر از يك ملخ كشته باشد يك گوسفند قربانى‌ كند واحوط از آن ضميمه ساختن يك كف طعام و يك دانه خرماست.

س 41 – اگر از جهت زيادى‌ ملخ در بين راه نتواند خود را از كشتن آنها حفظ نمايد چه كند؟.

ج – در اين صورت چيزى‌ بر او نيست.