پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص462

صبى‌ مميز.

س 25 – كسيكه جهلا يا نسيانا در حال احرام تا مكه شورت را بيرون نياورد چه صورت دارد؟.

ج – احرام، صحيح است و كفاره ندارد بايد شورت را فورا از بدن بيرون كند.

س 26 – شخصى‌ كه قبل از اشهر حج و يا در اشهر حج محرم به احرام عمره مفرده شده است و وارد مكه گرديده و اعمال را انجام داده اكنون كه موقع حج رسيده مى‌خواهد براى‌ حج تمتع بميقات برود و نمى‌گذارند يا خوف دارد او را دستگير كنند وظيفه‌اش چيست؟.

ج – در فرض سؤال بادنى‌ الحل (ميقات عمره مفرده) برود و محرم با حرام عمره تمتع بشود و تمام اعمال حج تمتع را انجام دهد و سال بعد هم احتياطا حج تمتع را بجا آورد.

س 27 – اگر كسى‌ العياذ بالله در عمره تمتع لواط و يا با زن جماع كند عمره‌اش باطل مى‌شود و يا فقط موجب كفاره است؟.

ج – اگر در عمره تمتع پيش از سعى‌، جماع يا لواط كند عمره‌اش باطلمى‌شود و يك شتر كفاره بر او لازم است و واجب است همان عمره باطل را تمام كند و اگر وقت دارد بميقات برود و عمره تمتع را اعاده نمايد و اگر وقت اعاده ندارد واجب است حج افراد بجا آورد و بعد عمره مفرده و احوط اعاده حج است در سال آينده و اگر بعد از سعى‌، جماع يا لواط كرده عمره باطل نمى‌شود لكن يك شتر كفاره بر او واجب است.

س 28 – بعضى‌ از حجاج، در حال احرام در مشعر و منى‌ از پتو و لحاف دوخته جهت ايمنى‌ از سرما استفاده مى‌كنند آيا اين عمل جايز است يا نه؟.

ج – خوابيدن زير پتو و لحاف اگر طورى‌ بخود نپيچد كه مثل لباس شود اشكالى‌ ندارد ولى‌ در حال جلوس و قيام، لحاف و پتوى‌ دوخته روى‌ خود نيندازد.

س 29 – آيا لازم است لباس احرام زن غير دوخته باشد؟.

ج – بلى‌ جامه احرام زن (در عقد احرام) بايد غير دوخته باشد.