پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص449

امضا نكردند بايد ثلث را صرف در استيجار حج از ماقبل ميقات بهر مقدار كهممكن است بنمايند.

س 39 – كسيكه بقصد حج مستحبى‌، عمره تمتعى‌ براى‌ خود بجا آورده آنگاه در مكه اجير شده و مجددا بميقات ادنى‌ الحل برگشته و سپس عمره و حج تمتعى‌ به نيابت از شخص متوفى‌ بجا آورده است تكليف او چيست؟.

ج – اجاره، باطل وحج او نيز مجزى‌ از حج منوب عنه نيست بنابر احتياط واجب.

س 40 – شخص مستطيع كه حج بر او مستقر شده فوت نموده و وصيت كرده كه شخص معينى‌ كه امسال اجير ديگرى‌ است سال بعد از طرف او نيابتا بحج برود و حال آن كه ممكن است امسال شخص ديگرى‌ از او نيابت نمايد و نيز محتمل است سال آينده موانعى‌ ايجاد شود كه نتوان استيجار كرد در اين صورت مطابق وصيت، بايد شخص معين نايب شود و يا امسال بديگرى‌ رجوع نمايند؟.

ج – ظاهر اين است كه عمل به اين وصيت، مشروع نيست و واجب است با تمكن، فورا نائب بگيرند.

س 41 – شخصى‌ وصيت نموده از ما ترك او بعد الموت، حج بلدى‌ برايش استيجار شود فعلا از دنيا رفته و ما ترك او بواسطه تنزل قيمت، وافى‌ بحج بلدى‌ نيست و اميد بترقى‌ قيمت هم نيست در اين صورت حج ميقاتى‌ جهت او استيجار شود كافى‌ است يا نه؟.

ج – با فرض اين كه آنچه معين شده وافى‌ نيست از هر جا مى‌رسد استيجار شود مثلا اگر ممكن است از عتبات استيجار شود و اگر ممكن نشود ميقاتى‌ استيجار كنند.

س 42 – شخصى‌ از ايران حركت مى‌كند كه براى‌ خود يا به نيابت از ديگرى‌ حجة الاسلام بجا آورد حال مى‌خواهد كه قبل از حج براى‌ خود يا ديگرى‌عمره مفرده بجا آورده و بعد برگردد به مدينه و احرام حج ببندد بفرمائيد كه اين عمل، جائز است يا نه؟ و اگر چنين كرد حج از ذمه خود او و يا از ذمه منوب عنه ساقط مى‌شود يا نه؟.