پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص440

ج – اگر وصيت را بعد از انجام حج كرده بايد حج براى‌ او استيجار شود و اگر بعد از وصيت، حج را انجام داده وجوب استيجار آن بر وصى‌، معلوم نيست.

س 5 – شخصى‌ روز عيد قربان با افراد گروه خود اختلاف پيدا كرده و از روى‌ عصبانيت، عمدا هيچ يك از اعمال منى‌ و مكه را بجا نياورده در موقع مراجعت به وطن خود بيكى‌ از دوستانش در مكه مى‌گويد تو هر كارى‌ مى‌توانى‌ براى‌ من انجام بده آيا نيابت رفيقش كفايت مى‌كند و يا اين كه چون عمدا ترك كرده كفايت نمى‌كند و در صورت عدم كفايت حالا براى‌ خروج از احرام آيا بايد خودش عمره مفرده بجا آورد يا نيابت هم كافى‌ است؟.

ج – در فرض سؤال كه شخصا قدرت داشته بقيه اعمال را خودش انجام دهد، نيابت كافى‌ نيست و با ترك طواف عمدا، حج او فاسد و احكام احرام او باقى‌ است مگر آن كه عمره مفرده بجا آورد و محل شود و در ذيحجه سال بعد ضمن احرام براى‌ حج، قضاى‌ اعمال باقيه را نيز بجا آورد و براى‌ افساد حج هم كفاره بدن لازم است.

س 6 – شخصى‌ مستطيع است ولى‌ هنوز حج خود را بجا نياورده، وجهى‌ از ورثه ميتى‌ قبول مى‌كند و در همان سال بمكه مى‌رود ولكن آن سال حج نيابتى‌ را انجام نمى‌دهد بلكه براى‌ خودش مى‌رود و تصميم قطعى‌ دارد سال آينده براى‌ متوفى‌ برود اين عمل جايز است يا نه؟.

ج – اجاره براى‌ خصوص سال اول كه خود شخص، مستطيع است باطل است ومال الاجاره را مالك نمى‌شود و پول نزد او غصب مى‌باشد و واجب است رد كند ولى‌ حج خود او كه سال اول مشرف مى‌شود صحيح است و سال بعد اگر طرف، مايل بود كه اين شخص مشرف شود بايد تجديد اجاره نمايند و اگر بدون اطلاع برود مال الاجاره، طلب ندارد.

س 7 – زنى‌ است واجب الحج ولى‌ قدرت مسافرت به خانه خدا را ندارد و برادرش عازم خانه خدا است و پسر برادرش هم براى‌ كمك پدر عازم و نيابت اينزن را كه عمه‌اش مى‌باشد قبول مى‌كند ولى‌ سفر اول او است آيا اين حج قبول است يا نه؟.