پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص428

يا نه؟.

ج – در فرض سؤال، اگر بعد از رسيدن بميقات، دارائى‌ آنها وافى‌ بلباس احرام و قربانى‌ و مخارج عائله‌شان در اين مدت باشد مستطيع مى‌باشند و واجب است براى‌ خود حج بجا آورند و اگر وافى‌ نيست يا در سالهاى‌ قبل، حج خود را انجام داده‌اند مى‌توانند از ديگرى‌ در حج ميقاتى‌ نيابت نمايند.

س 5 – كسيكه مستطيع بوده ولى‌ هنوز بمكه مشرف نشده اگر در غير ماههاى‌ حج براى‌ عمره مفرده بمكه مشرف شود از استطاعت مالى‌ مى‌افتد و نمى‌تواند در ايام حج بمكه برود آيا مى‌تواند براى‌ عمره برود يا نه؟.

ج – در فرض سؤال اگر در همان سال، استطاعت پيدا كرده و هنگام فراهم نمودن مقدمات سفر حج نرسيده و علم به تمكن از حج در وقت خود ندارد جايز است آن مال را صرف عمره مفرده نمايد ولكن اگر علم دارد كه متمكن از حج در وقت آن است در اين صورت قبل از اوان حج احتياط واجب عدم صرف آن مال در عمره مفرده است و در اوقاتى‌ كه بايد مقدمات و وسائل سفر حج را تهيه نمود جايز نيست.

س 6 – اينجانب قصد زيارت بيت الله را دارم و با اين كه شوهرم ثروتمند است مانع رفتن بحج است و راضى‌ نمى‌شود كه مقدارى‌ از اموالم را جهت حج بفروش برسانم در اين صورت تكلفيم چيست؟ اطاعت شوهر مقدم است و يا حج؟.

ج – حج مقدم است و در ترك واجب نبايد اطاعت شوهر كرد.

س 7 – افرادى‌ مثل دكتر و آشپز مستطيع هستند و حمله‌دارها آنان را بعنوان طبابت وآشپزى‌ بمكه مى‌برند آيا با اين كه به اين عنوان به مكه مى‌روند مى‌توانند اعمال حج را بقصد حجة الاسلام انجام بدهند و اسقاط تكليف از آنها مى‌شود يا نه؟.

ج – همان حج را بقصد حجة الاسلام بجا آورند مجزى‌ است.

س 8 – شخصى‌ در بلد مستطيع نيست ولى‌ در ميقات، مستطيع مى‌شود آيا حج او مجزى‌ از حجة الاسلام هست يا نه؟.

ج – مجزى‌ است.