پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص383

ج – در فرض سؤال اگر اشياء مذكوره براى‌ مؤنه تهيه شده باشد آنچه از اعيان تخميس شده سال سابق، باقى‌ است خمس ندارد و آنچه را مصرف كرده و از عوائد سال بعد، تهيه نموده بعد از تمام شدن سال، بايد خمس آن را بدهد بلى‌ اگر سرمايه كسب بوده بمقدار سرمايه اول، خمس ندارد و زائد بر آن، خمس دارد.

س 336 – شخصى‌ اموالش را جهت اداء خمس، رسيدگى‌ و حساب نموده و تخميس كرده ولى‌ براى‌ سالهاى‌ بعد، حساب نگاه نداشته بعد از چند سال ديگر كه مى‌خواهد حساب كند خمسى‌ را كه قبلا از اموالش پرداخت كرده كم مى‌شود يا خير؟.

ج – بلى‌ تمام اموال را حساب كند و آنچه را قبلا خمس داده كسر بگذارد.

كسيكه براى‌ خود سال خمس قرار نداده

س 337 – شخصى‌ سال، براى‌ خود تعيين نكرده و هر وقت بدهكار بوده با اجازه مجتهد، سهم مبارك امام عليه السلام را پرداخته آيا ذمه آن شخص، برئ مى‌شود يا نه؟.

ج – بلى‌ پرداخت مزبور، موجب برائت ذمه مى‌شود.

س 338 – اگر كسى‌ سالهاى‌ متعدده براى‌ خودش سالى‌ قرار نداده و بعضى‌ از سالها خمس، به اموالش تعلق گرفته و بعضى‌ از سالها هم خمس تعلق نگرفته و خانه مسكونى‌ هم براى‌ خودش خريده است تكليف او چيست؟.

ج – فعلا هر چه زائد بر لوازم دارد خمس آنرا بدهد خانه و ساير لوازم، خمس ندارد مگر آن كه يقين داشته باشد كه به پول آن، خمس تعلق گرفته كه در اين صورت خمس آن پول را بايد بدهد.

س 339 – شخصى‌ سال خمس نداشته اگر بخواهد مهر زوجه خود را بدهد بايد بعد از اخراج خمس بدهد يا قبل از اخراج خمس مى‌تواند آنرا اداء نمايد؟ مثلا شخص، بيست و پنج هزار تومان سرمايه دارد و مهر زوجه‌اش پنج هزار تومان است، اكنون بايد خمس بيست و پنج هزار تومان را بدهد يا بيست هزار تومان را؟.

ج – منافعى‌ كه سال، بر آن گذشته ابتدا بايد خمس آنرا بدهد وبعد مهر را بپردازد و منافعيكه سال بر آن نگذشته مى‌تواند خمس نداده مهر را از آن اداء كند.