پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص381

مؤنه شود خمس ندارد لكن اگر صرف در مؤنه نشود، زائد بر آنچه قبلا خمس آنرا داده خمس دارد و منافع آن نيز، اگر صرف مؤنه شود خمس ندارد.

س 331 – هر گاه در منزل مقدارى‌ آذوقه در آخر سال خمسى‌ اضافه بماند و شخص نخواهد از عين آن، خمس را اداء نمايد چنانچه از ارباح كسب خود خمس آنرا بدهد در حاليكه مى‌خواهد آن آذوقه را مصرف نمايد يا بكسى‌ هديه كند و بطور كلى‌ بنا دارد آنرا در مؤنه زندگى‌ صرف كند آيا بايد خمس ربحى‌ را كه بعنوان خمس مى‌دهد نيز بدهد يا خير؟.

ج – در فرض سؤال كه مى‌خواهد آذوقه باقى‌ مانده را صرف مؤنه كندخمس آن ربح را در صورتيكه از ارباح سال جديد باشد لازم نيست بدهد.

س 332 – شخصى‌ كه از اول تكليف تاكنون حسابى‌ نداشته حال مى‌خواهد حساب كند آيا پولى‌ را كه چند ماه قبل بدست او آمده نيز جزء سرمايه، حساب كند و يا چون سال بر آن نگذشته لازم نيست آنرا به حساب بياورد؟.

ج – فعلا كه مى‌خواهد حساب كند و سر سال خود را تعيين نمايد بايد خمس اين پول را هم بدهد.

س 333 – شخصى‌ دو يا سه رقم جنس مى‌خرد و مى‌فروشد براى‌ هر يك از اين اجناس، مبلغى‌ سرمايه گذاشته حال سر سال كسبش، رسيده قدرى‌ از اين اجناس، فروخته شد و پولش موجود است مقدارى‌ هم به فروش رفته ولى‌ وجه آن، وصول نشده و قدرى‌ هم خود جنس باقى‌ است و خيلى‌ مشكل است كه تمام اجناس از نقد و نسيه همه را حساب كند تا به دست بياورد كه چقدر استفاده، حاصل شده آيا اين شخص مى‌تواند هر چه فروش رفته و پولش نقد شده بعنوان اصل سرمايه بر دارد و بقيه اجناس فروخته نشده، يا نسيه را بگذارد هر وقت نقد و يا فروخته شد خمس استفاده آن را بدهد يا نه؟.

ج – بلى‌ مى‌تواند آنچه را نقد شده سرمايه، حساب كند ولى‌ جنسى‌ كه موجود است بايد تخميس شود و آنچه را طلب كار است هر وقت وصول شد خمس آن را بدهد و اگر فعلا وصول آن، ممكن است بايد وصول نمايد.

س 334 – كشاورزى‌ اول فروردين، جميع اموال و سرمايه خود را از قبيل