پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص371

امر تخميسى‌ نكرده و از نظر مادى‌ مى‌گويد قدرت ندارم به قيمت روز حساب كنم زيرا در آمد روزانه تقريبا دويست تومان است كه آنهم مخارج خانواده مى‌شود.

بفرمائيد مى‌تواند بقيمت خريد حساب كند يا خير؟.

ج – در فرض سؤال اگر عين مغازه را خريده‌ايد بايد خمس قيمت فعلى‌ آنرا بدهيد و اگر بعنوان سرقفلى‌ بوده چنانچه خمس همان مقداريكه بعنوان سرقفلى‌ داده‌ايد، بپردازيد كافى‌ است.

س 298 – سرقفلى‌ – در موردى‌ كه صحيح باشد – اگر از منافع سال، داده شود جزء مؤنه است يا نه؟ و در صورت زياد شدن يا كم شدن ارزش آن، چه حكمى‌ دارد؟.

ج – اگر مالك، بذمه گرفته كه در موقع خارج شدن مستأجر پولى‌ را كه بعنوان سرقفلى‌ داده، پس بدهد يا ملتزم شده كه اجازه يا حق بدهد كه از غير بگيرد بنحوى‌ كه فعلا خود را مالك بداند در حكم سرمايه است و خمس دارد والا جزء مؤنه كسب است و خمس ندارد بلى‌ اگر بعد بنحو شرعى‌، فروخت و پول آن را مصرف مؤنه سال ننمود خمس دارد و در صورت اول تا نفروخته زيادى‌ قيمت خمس نداردمگر آن كه شغل خود را خريد و فروش سرقفلى‌ قرار داده باشد كه در اين صورت قيمت سر سال، ميزان است اگر چه نفروخته باشد.

س 299 – مغازه‌اى‌ را اجاره نموده علاوه بر مال الاجاره معين، وجهى‌ به اسم سرقفلى‌، بر وجه شرعى‌ تعيين مى‌كنند و پس از گذشتن يك يا چند سال، ارزش آن سرقفلى‌، چندين برابر مى‌شود آيا اينگونه ترقى‌ و ارزش مالى‌ كه فعلا پول نيست مشمول خمس مى‌شود يا نه؟.

ج – تا نفروخته‌اند ترقى‌ قيمت سوقيه، خمس ندارد و پس از فروش، زائد بر قيمت خريد، ربح همان سال است وبعد از رسيدن سال، بايد خمس آن را بپردازد.

س 300 – كسيكه دو باغ انگورى‌ دارد يكى‌ از آنها را فروخته وجهت فرزندش سرقفلى‌ مغازه‌اى‌ را خريدارى‌ كرده و سرمايه مختصرى‌ هم باو داده و فرزند، مشغول خريد و فروش شده كه از عوائد آن، مقدمات و مخارج ازدواج خود را