پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص348

كارگران يا طلاب كه ايام محرم و صفر از طريق منبر، زندگى‌ خود را اداره مى‌كنند چنانچه در آخر سال، مبلغى‌ بابت خمس، بدهكار شدند پس از دستگردان، بر ذمه مى‌گيرند حال كه در بين سال از منافع و در آمد خود مى‌خواهند آن وجوه را بپردازند لازم است اول، تخميس منافع نمايند و يا بدون تخميس، جائز است اداء دين – كه سهمين باشد – بنمايند؟.

ج – اگر مال تخميس شده را مصرف نمايد و قرض خود را در سال بعد، از منافع بپردازد اشكالى‌ ندارد ولكن اگر تمام مال را ذخيره نمايد و بخواهد از عوائد سال بعد، قرض خمس را بپردازد بايد خمس آنرا بدهد.

س 215 – شخصى‌ مقدارى‌ وجه نقد دارد كه خمس به آن تعلق گرفته ولى‌ نمى‌خواهد خمس آن را از وجوه نقدينه بپردازد آيا مى‌تواند از منافع امسال، خمس موجودى‌ را بدهد يا نه؟.

ج – از منافع سال بعد اگر خمس ربح سال قبل را بدهد مانعى‌ ندارد ولى‌ خمس مبلغى‌ را كه از بابت خمس ربح سال قبل، داده نيز بايد بدهد.

س 216 – سرمايه شخصى‌، ده هزار تومان است و دو هزار تومان وجوه آنرا پرداخته فعلا سرمايه وى‌ ده هزار تومان است يا هشت هزار تومان؟.

ج – اگر دو هزار تومان خمس را از مال مخمس يا از ماليكه متعلق خمس نبوده پرداخته سرمايه، ده هزار تومان است و اگر از خود ده هزار تومان داده قهراسرمايه، هشت هزار تومان مى‌شود.

چيزيكه خمس به آن تعلق گرفته بقيمت خريد حساب مى‌شود يا بقيمت وقت وجوب اداء

س 217 – اگر شخصى‌ بخواهد اموال خود را حساب كند و خمس آنرا بپردازد در چه صورت قيمت مال متعلق خمس را روى‌ حساب و ارزش سابق حساب كند و در چه صورت، روى‌ ارزش فعلى‌؟.

ج – اگر بذمه خريده و پولى‌ كه خمس، بآن تعلق گرفته به ازاء آن داده قيمت روز خريد، كافى‌ است و اگر بعين، خريده يا بذمه خريده و از ربح سال، وجه آنرا پرداخته قيمت روز اداء، واجب است و با شك در اين كه بعين، خريده يا