پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص341

مى‌توانند جهت خود، براى‌ اداء خمس سال قرار دهند؟.

ج – در فرض سؤال اگر پسر و دختر آنچه را كه بدست آورده‌اند در بين سال بپدر و مادر بدهند كه بمصرف مخارج منزل برسانند خمس ندارد وآنچه بعد از سال، باقى‌ مانده باشد خمس دارد و روز شروع به كار، اول سال آنها است.

س 188 – در اكثر منازل، مرد روزانه بابت مخارج، مبلغى‌ بدست عيالش مى‌دهد كه بمصرف برساند و زن بواسطه قناعت، گاهى‌ مبلغى‌ در نزدش مى‌ماند وآنرا جهت خود، پس انداز مى‌كند در اين صورت آيا آخر سال خمس، اين مبلغ پس انداز نزد زن، مال شوهر است كه بايد تخميس شود و يا اين كه چون از مخارج، كسر گذاشته مربوط به او است و خمس ندارد؟.

ج – در هر دو صورت چه آن كه ملك شوهر باشد و چه به زن آن را هبه كرده باشد در آخر سال، بايد خمس آن را رد شود.

س 189 – زن شوهردارى‌ كه شوهر، نفقه او را مى‌پردازد و مخارج ديگرى‌ هم ندارد اگر ربحى‌ را بدست آورد آيا مى‌تواند در بين سال، آن ربح را بشوهر يا به ديگرى‌ ببخشد يا چون خرج ندارد بايد خمس آن را بدهد؟.

ج – اگر بخشش او، زائد بر متعارف نباشد خمس بر او واجب نيست و همچنين اگر شوهرش محتاج باشد هر مبلغى‌ باو ببخشد خمس بر زن واجب نمى‌باشد.

س 190 – اگر شوهر با علم به رضاى‌ زن، آن ربح را خرج كرده خمس دارد يا خير؟ ج – خمس ندارد.

س 191 – زنى‌ كه فرزندانش مخارج او را مى‌دهند مبلغى‌ پول دارد و با اين كه پير است و از استفاده زينت افتاده با آن پولها طلا مى‌خرد و جمع مى‌كند كه هر وقت راه كربلا باز شود بفروشد و خرج سفر كند آيا اين طلاها خمس دارد يا نه؟.

ج – بلى‌ اگر سال بر آن بگذرد خمس دارد.

س 192 – پولى‌ كه پدر و مادر، به اولاد مى‌دهند و اولاد، آن را پس انداز