مجمع المسائل-ج1-ص332
شود و بعد از شش ماه ديگر باز وجهى بعنوان زكوة يا هديه و صدقه باو مىرسد سر سال اعطاء اول، مقدارى از وجه اول و يا دوم باقيمانده و حال آن كه به اعتبار ساليكه در فقر معتبر شده باز فقير است آيا بايد خمس باقيمانده را بدهد يا نه؟ و بر فرض لزوم، بايد همان وقت بدهد يا دومى را مىتواند تأخير بيندازد؟.
ج – در زكوة، خمس واجب نيست ولى در هديه، اگر زائد بر مؤنه سال باشد خمس، لازم است و در هديه مفروضه نيز مىتواند اداء خمس را تا آخر سال تأخير بيندازد و در صدقه مستحبى اگر صرف در مؤنه نشود باحتياط واجب بايدخمس آنرا بدهد.
س 151 – وجهى را كه شخص، از بابت رد مظالم عباد، گرفته واز مؤنه سال، اضافه آمده خمس دارد يا نه؟.
ج – خمس ندارد.
س 152 – آيا زكوة هم زكوة دارد و همچنين خمس كه اگر به كسى خمس بدهند و از خرج سالش زياد بيايد باز خمس دارد يا نه؟.
ج – خمس، خمس ندارد ولى نبايد سيد زيادتر از مخارج سال، خمس بگيرد و در زكوة اگر گندم يا جو يا كشمش يا خرما بابت زكوة به فقير بدهند زكوة ندارد لكن اگر بمقدار نصاب طلا يا نقره يا گاو يا گوسفند يا شتر بفقير بدهند و يك سال پيش او بماند بايد زكوة آنرا بدهد.
س 153 – اگر بمقدار نصاب زكوة طلا يا نقره يا شتر يا گاو يا گوسفند بعنوان خمس يا مظالم يا صدقه واجب ديگر يا صدقه مستحب، به فقير بدهند و يك سال پيش او بماند بايد زكوة آنرا بدهد يا نه؟.
ج – بلى بايد زكوة آن را بدهد لكن اشيائى كه بعنوان صدقه واجب، به كسى مىدهند خمس، به آنها تعلق نمىگيرد.
س 154 – اگر سال، بر مالى كه سيد بعنوان خمس گرفته بگذرد بايد خمس آن را بدهد يا نه؟.
ج – عين مالى كه بابت خمس به سيد فقير مىدهند خمس ندارد لكن بر منافع آن، خمس تعلق مىگيرد مثلا اگر درختى را بابت خمس، به سيد بدهند و