پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص272

مقابل كفاره روزه حساب كند؟ چه آن كه اطعام بعنوان وليمه، مرسوم است؟.

ج – در فرض مسأله چنانچه آنان را بقصد اعطاء كفاره دعوت كند و آنان را سير گرداند، بجاى‌ كفاره، محسوب مى‌شود.

س 43 – مريضى‌ در اثر اين كه بيمار بوده و طبيب تشخيص داده كه روزه برايش ضرر دارد روزه نگرفته لكن بعد از چند سال فهميده كه روزه برايش ضرر نداشته و طبيب در تجويز افطار، خطا كرده آيا قضا و كفاره بر مريض واجب است يا نه؟.

ج – كفاره بر او واجب نيست لكن قضاء آنرا بجا آورد.

س 44 – بر زنى‌ كه كفاره شصت روز، روزه واجب مى‌شود و بايد 31 روز آن را متواليا بگيرد، با حادث شدن بيمارى‌ ماهيانه، تكليف او چيست؟.

ج – فاصله شدن زمان حيض، مضر نيست و بعد از پاك شدن بلا فاصله روزه بگيرد، توالى‌ لازم، حاصل مى‌شود.

س 45 – كسيكه در اثر عذر مثل مرض، ماه رمضان را افطار كرده ولى‌ كفاره مد را پول داده آيا دوباره واجب است جنس بدهد؟.

ج – ظاهرا واجب است طعام بدهد و پول، مسقط تكليف، نيست.

س 46 – زنى‌ كه در ماه مبارك رمضان مريض بوده و مرض او تا ماه رمضان بعد استمرار داشته و چند روز از ماه رمضان عادت بوده آيا كفاره چند روز ايام عادت را نيز بايد بدهد؟.

ج – در فرض مذكور كه مرضش تا ماه رمضان، مستمر شده براى‌ ايام عادت نيز كفاره بدهد.

س 47 – آيا همچنانكه قضاء نماز و روزه پدر و مادر، بر پسر بزرگتر است كفاره روزه‌هاى‌ ماه رمضان كه عمدا افطار كرده‌اند نيز بر پسر بزرگتر واجب است يا نه؟.

ج – كفاره افطار صوم، بر پسر بزرگتر واجب نيست، و اگر ميت، تركه‌اى‌ دارد بايد از آن ادا شود.

بلى‌ چنانچه كفاره متعين در صوم شده باشد بنابر احتياط بر پسر بزرگتر واجب است.