پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص244

مى‌شود طبق اولويت هاى‌ مذكور در عروه، مرتفع سازند و اگر خداى‌ نخواسته براى‌ غرض دنيوى‌ باشد يا مأمومين براى‌ غرض دنيوى‌ يكى‌ را بر ديگرى‌ مقدم بدارند بايداز خشم خداى‌ بترسند و نماز و عبادت را به غرض دنيائى‌ آلوده نسازند (قال الله تعالى‌: ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم).

اگر امام جماعت يك نماز را در دو محل بجماعت بخواند

س 62 – امام جماعت، مقلد مرجعى‌ است كه جايز مى‌ داند امام، نمازى‌ را كه در مسجدى‌ خوانده همان نماز را در مسجد ديگر با جماعت ديگر بخواند ولى‌ مأمومين مسجد دوم، مقلد مرجع ديگرند كه جائز نمى‌داند، حال آيا مأمومين مسجد دوم، مى‌توانند به آن امام، اقتدا كنند يا نه؟.

ج – اگر مرجع مأمومين دوم، جايز نمى‌داند، اقتدا جايز نيست و اما اگر فتوا نداده بلكه احتياط، كرده جايز است.

در اين احتياط، به مرجعى‌ كه اقتدا را جايز مى‌داند رجوع كنند.

س 63 – امام جماعتى‌ در دو محل نماز مى‌خواند، آيا شخصى‌ كه هميشه ملازم او است مى‌تواند به همين امام، در هر دو محل، اقتدا كند يا نه؟.

ج – شخص همراه، مى‌تواند نماز قضا را به نماز معاده امام، اقتدا نمايد و نيز اگر همان نمازى‌ را كه به جماعت خوانده بار دوم رجاءا اقتدا كند مانعى‌ ندارد.

بلى‌ اگر به قصد استحباب اعاده، همان نماز را بخواند جايز نيست مگر آن كه احتمال خللى‌ در نماز اولش بدهد كه در اين صورت، اعاده آن نماز، احتياطا – چه فرادى‌ باشد چه جماعت – جايز است.

نماز فرادى‌ در محلى‌ كه نماز جماعت منعقد است س 64 – هنگامى‌ كه نماز جماعت، منعقد است كسانى‌ فرادى‌ نماز مى‌خوانند، آيا نماز آنان صحيح است يا نه؟.

ج – اگر نماز فرادى‌ خواندن، تفسيق عملى‌ امام باشد نماز، باطل است.

س 65 – فرادى‌ خواندن نماز در محلى‌ كه جماعت منعقد مى‌باشد چطوراست؟ ج – صحت نماز فرادى‌ در محلى‌ كه نماز جماعت منعقد و فرادى‌ خواندن،