مجمع المسائل-ج1-ص236
است آيا حائل به آن صدق مىكند كه مضر باتصال باشد يا خير؟.
ج – بوجود يك نفر، صدق حائل نمىكند چون مانع از ديدن امام يا مأمومى كه امام را ببيند نيست.
شرائط امام جماعت
س 25 – آيا جايز است كسى كه در جبهه يا غير جبهه است براى وحدت و ترغيب افراد به نماز، امام جماعت شود يا خير؟ در صورتيكه خود را لايق نمىداند و گناهكار است ولى براى حفظ نماز و مسئوليتى كه به عهده دارد جلو مىايستد.
ج – در صورتى كه واجد شرائط امامت جماعت نيست احوط آنست كه خود را در معرض امامت قرار ندهد ولى اقوى جواز است.
س 26 – شخصى كه كمرش مقدارى خميدگى داشته باشد بنظر حضرتعالى مىتواند امام جماعت شود يا خير؟.
ج – اگر صدق انتصاب نكند، بنظر حقير اقتدا، مشكل واحوط ترك است.
س 27 – اجرتيكه بعضى از دوائر دولتى به بعضى از روحانيون كه در آنجا اقامه نماز مىكنند و يا مسأله مىگويند مىدهند چه صورت دارد؟.
ج – اجرت گرفتن صحيح نيست ولى اگر مبلغى قربة الى الله بدهند و او هم قربة الى الله نماز بخواند اشكال ندارد.
س 28 – اگر عدهاى امام جمعه يا امام جماعتى را عادل ندانند آيا شرعا جايز است كه بى عدالتى او را در بين مردم منتشر نمايند؟.
ج – جايز نيست.
س 29 – كسيكه بطور دائم يا موقتا در اثر كسالت، قادر بر خواندن نماز بطور جهر نيست، آيا براى شخص قادر، اقتدا به او جائز است يا نه و همچنين كسيكه مقدارى از پا و دستش را قطع كردهاند كه قادر بسجده كامل نيست اقتدا باو جائز است يا نه؟.
ج – در مفروض سؤال، احوط ترك است.
س 30 – در تمام رسالههاى عمليه، ذكر شده كه مكروه است اقتداء مسافر