پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص223

وقت كفرش و روزه‌هائى‌ را كه افطار كرده واجب نيست، ولى‌ اگر مسلمان بوده و بعد كافر شده و دوباره اسلام اختيار كرده بايد قضاء نمازها و روزهائى‌ كه در حال كفر ترك كرده بجا آورد.

س 4 – شخص مريضى‌ كه سكته كرده و مدتى‌ بسترى‌ بوده و هيچ گونه قدرت بر حركت نداشته و بعلاوه حواسش هم بجا نبوده، آيا نماز از گردن او ساقط است يا نه؟ و بعد از او بر ورثه، قضاء نماز او لازم است يا نه؟.

ج – در فرض مسأله اگر مريض، حواس نداشته كه اوقات نماز را تميز دهد نمازهاى‌ فوت شده، قضا ندارد و اگر ملتفت بوده و مسامحه كرده قضاء نمازها را بجا بياورند.

س 5 – نماز قضا اذان و اقامه دارد يا نه؟.

ج – واجب نيست و مستحب است و اگر هر مجلسى‌ يك اذان و يك اقامه بگويد مستحسن است.

س 6 – آيا نماز قضا را مى‌توان بدون اذان و اقامه و با يك بار گفتن تسبيحات اربعه و با يك سلام آخر بجا آورد يا نه؟.

ج – مانعى‌ ندارد و بهتر آنست كه تسبيحات را سه مرتبه و هر سه سلام را بگويد.

س 7 – كسى‌ نافله شب را بنذر بر خود واجب كرده و شب، خواب رفت تا صبح بيدار نشد آيا قضا بر او واجب است يا نه؟.

ج – بلى‌ واجب است.

س 8 – كسيكه در اماكن تخيير، نمازش قضا مى‌شود، در قضا هم مخير بين قصر و اتمام است يا اين حكم، مختص بحال ادا است؟.

ج – احوط آنست كه قصرا قضا نمايد.

س 9 – كسيكه خودش نماز قضا در ذمه دارد مى‌تواند براى‌ قضاء نماز، اجير شود و همراه قضاى‌ نماز خودش بخواند يا نه؟.

ج – بلى‌ مى‌تواند ولى‌ در قضاى‌ نماز خود، مسامحه ننمايد.

س 10 – كسيكه يقين داشته وقت هست و نماز خوانده، ولى‌ بعد از نماز