پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص163

اقتدا كرده پس از سلام، صفوف جماعت متفرق نشده مى‌خواهد نماز عصر يا عشاء خودش را فرادى‌ بخواند، آيا اقامه براى‌ نماز خود بگويد يا اين كه اقامه از او ساقط است؟.

ج – در فرض مذكور، اقامه، ساقط نيست.

س 141 – اگر در اذان اشتباها قد قامت الصلوة بگوئيم چه وظيفه‌اى‌ داريم؟.

ج – زيادى‌ قد قامت الصلوة اشتباها مضر به صحت اذان نيست.

نيت

س 142 – مصلى‌، نماز معينى‌ را مى‌خواند، در بين نماز شك مى‌كند كهآيا در حال نيت نيز، همين نماز معين را قصد كرده يا غير اين نماز را، تكليفش چيست؟.

ج – اگر در حال شك، خود را در نماز معين مى‌بيند بنا بگذارد كه همان نماز را نيت كرده است.

س 143 – در صورت شك در اين كه آفتاب، طلوع كرده يا نه وضو ونماز، هر دو را بقصد قربت مطلقه بجاى‌ آورد چطور است؟.

ج – وضو بقصد ما في الذمه از براى‌ نماز اداء يا قضاء، و نماز بقصد ما فى‌ الذمة از اداء و قضاء اشكال ندارد و اگر وضو را بقصد اين كه با طهارت از حدث باشد بگيرد در هر صورت، كافى‌ و مجزى‌ است.

س 144 – شخص نمازگزار موقعيكه مشغول تسبيحات اربعه مى‌باشد شك مى‌كند كه اين ركعت آخر عصر است يا آخر ظهر و نيز در مغرب و عشاء شك مى‌كند كه اين سوم مغرب است يا چهارم عشاء، تكليف او را بيان فرمائيد.

ج – نماز را برجاء آخر ظهر تمام كند و عصر را بعد از آن بخواند و در مغرب و عشاء برجاء سوم مغرب، نماز را تمام كند و بعد عشاء را بخواند.

س 145 – شخصى‌ در نماز صبح، نيت مغرب كرد و در ركعت دوم يادش آمد، آيا عدول بنماز صبح، جائز است يا نه؟.

ج – اگر مقصود اين است كه شخص مذكور، در مقام اداء نماز صبح قصد