پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص160

امروزه معمول شده است، و روسرى‌ و لباس گشاد جاى‌ چادر را مى‌گيرد يا خير؟.

ج – براى‌ نمازگزار اگر زن است لازم و شرط است ساترى‌ كه او را در حين نماز بپوشاند و شرط نيست ساتر خصوص چادر باشد.

اگر چه بهتر است خصوصا اگر بدون چادر حجم بدن نمايان باشد بلكه سزاوار است كه چادر در نماز ترك نشود و همچنين در غير نماز، چون در ايران و بعض بلاد اسلامى‌ چادر جزء شعائر است.

س 129 – محبوس هر گاه بداند لباسش غصبى‌ است، بايد چگونه نماز بخواند و هر گاه نداد غصبى‌ است يعنى‌ نتواند مطلع شود چطور؟.

ج – در فرض سؤال اگر لباسش منحصر به مغصوب باشد واجب است احتياط كند يعنى‌ يك مرتبه برهنه و يكمرتبه در لباس مغصوب نماز بخواند، و با فرض شك اگر مسبوق به علم به غصبيت نباشد نماز در همان لباس صحيح است.

محمول متنجس در نماز

س 130 – دندانهاى‌ مصنوعى‌ گاهى‌ بواسطه خون دهان يا سبب ديگر، نجس مى‌شود و انسان فراموش مى‌كند آن را تطهير نمايد، و با همانحال نماز مى‌خواند.

نمازش صحيح است يا نه؟.

ج – اگر ظاهر دهان، پاك باشد نمازش صحيح است.

س 131 – مادريكه مشغول خواندن نماز است و بچه خود را ناراحت مى‌بيند در صورتيكه بيشتر يا تمام بدن آن بچه نجس است مى‌تواند جهت تسلى‌، او را در آغوش بگيرد يا نه؟.

ج – اگر لباس ساتر متنجسى‌ كه بشود به تنهائى‌ با آن ستر عورت كرد و يا عين نجاست همراه بچه نباشد مانعى‌ ندارد.

س 132 – محمول متنجس كه ساتر عورت نباشد مثل جوراب كه بدماء ثلاثة (خون حيض و نفاس و استحاضه) و يا به نجسى‌، متنجس شده باشد نمازخواندن با آن جائز است يا نه؟.

ج – اگر عين نجاست، در آن نباشد جائز است.