پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص154

ج – مسجد جامع، مسجدى‌ است كه اغلب اوقات، بيشتر از ساير مساجد، جمعيت داشته باشد.

س 102 – خانه‌اى‌ در جنب مسجد جامع واقع است – و ثواب نماز در مسجد جامع كه معلوم است – و يك مسجدى‌ هم در محله، قرار دارد، كدام يك از اين دو مسجد افضل است؟.

ج – اگر مقصود اين است كه نماز فرادى‌ در مسجد جامع، افضل است يا در مسجد محله، در مسجد جامع افضل است و اگر مقصود، اين است كه نماز بجماعت در مسجد محله، افضل است يا فرادى‌ در مسجد جامع، البته نماز جماعت، افضل است.

خانقاه

س 103 – چند ماهى‌ است كه ضمن تكاليف دينى‌، شبهاى‌ جمعه براى‌ دعا و انابه بدرگاه خدا در خانقاه، شركت مى‌كنم، چون مشاهده كرده‌ام بجز قرائت قرآن و دعا و ثناء و يك ذكرى‌ هم براى‌ مولى‌ چيز ديگرى‌ در آنجا انجام نمى‌دهند حالا رفتن من در آنجا ثواب دارد يا نه؟.

ج – واضح است كه معبد مسلمانان، مسجد است و رفتن بخانقاه اگر براى‌ اين باشد كه گمان كنيد آنجا خصوصيت و شرافتى‌ بر ساير امكنه دارد بدعت و حرام است.

و علاوه، اين تشكيلات، موجب تفرقه مسلمين و اختلاف، و ضعف آنها مى‌شود و ذكرهائى‌ كه در آنجا خوانده مى‌شود اگر مدرك و سند معتبرى‌ نداشته باشد خواندنش بقصد ورود جائز نيست و اگر عبارت آن هم با عقائد حقه، موافق نباشد خواندنش مطلقا حرام است.

شما در وظايف خود به رساله‌هاى‌ عمليه و در اذكار و ادعيه بكتب دعاء مانند مفاتيح الجنان رجوع نمائيد.

س 104 – رفتن به خانقاه دراويش، جهت استماع مرثيه و سوگوارى‌ ائمه عليهم السلام و اقامه فاتحه مردانه و زنانه با وجود مساجد و شركت نمودن در اجتماع آنان بعنوان اعياد و غيره و منبر رفتن در آنجا، جهت ختم فواتح و كمك به ساختمان خانقاه، جايز است يا نه؟.

ج – امور مذكوره، ترويج باطل است و جائز نيست.

اعاذنا الله من فتن