پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص93

شده او احترام دارد؟.

ج – در فرض سؤال، عضو مزبور حكم عضو جدا شده از مسلمان را ندارد.

كفن ميت س 37 – كفن هائى‌ كه بآنها آيات قرآن نوشته شده اغلب مى‌گويند كه نبايد به بدن ميت پوشيد و بايد همان طور زير سر ميت گذاشت و يا آن كه روى‌ ميت كشيده شود و عده ديگر مى‌گويند اول كفن سفيد كه آيات قرآن ندارد وبعد كفنى‌ كه آيات قرآن دارد پوشيده شود، حال اگر چلوار يافت نشود آيا به تنهائى‌ ممكن است كفن نوشته بآيات را بر ميت پوشيد يا خير؟ و با اين وصف بى‌ احترامى‌ به آيات قران نمى‌شود؟.

ج – احتياطا بايد بطورى‌ كفنهاى‌ نوشته شده با دعا و آيات قرآن، ببدن ميت پوشانده شود كه يقين به نجس شدن آنها حاصل نشود بلكه در معرض نجس شدن هم نباشد، باين نحو كه وقتى‌ ميت در قبر قرار مى‌گيرد، نوشته طرف چپش باشد.

س 38 – يكى‌ از مستحبات كفن، ران پيچ است بنابر اين آيا بايد رانها را جدا جدا به بندند و يا بر روى‌ هم پيچيده شود و همچنين مستحب است اسم ميت و پدر او نوشته شود، حال آيا براى‌ مرد به عمامه و براى‌ زن به مقنعه بايد نوشت يا نه و مراد از مقنعه كدام است، چارقد مى‌باشد و يا رو پوش صورت؟.

ج – ظاهر آنست كه رانها را با هم به پيچند و مستحب است اسم آنها بتمام قطعه‌هاى‌ كفن نوشته شود و مراد از مقنعه چارقد است.

س 39 – جملاتى‌ از قرآن مجيد و ادعيه كه بر كفن مى‌نويسند – گر چه شسته شود ولى‌ آثارش بماند – اشكال دارد يا نه؟.

ج – مانعى‌ ندارد ولى‌ مراعات كنند كه زير بدن ميت، واقع نشود.

س 40 – آيا لباس احرام زنانه را مى‌توان بجاى‌ كفن ميت، مصرف كرد يا نه؟.

ج – بلى‌ ازار و رداء احرام را مى‌توان بجاى‌ كفن، مصرف نمود.

س 41 – آيا جائز است كه با جوهرهاى‌ فعلى‌ كه مردم با آن مى‌نويسند مطالب مقرر را به كفن بنويسند؟.

ج – اگر علم به نجاست آن نباشد اشكال ندارد ولى‌ بهتر آنست كه با تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام بنويسند.