پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص85

س 3 – ميت را به چه جهت با سدر وكافور غسل مى‌دهند وعلت و حكمت آن چيست؟.

ج – به جهت امر حضرت پيغمبر صلى‌ الله عليه وآله مطابق اخبار صادره ازائمه عليهم السلام، و شايد حكمت آن ضد عفونى‌ شدن ميت است كه سمومات – خارج شده از بدن او در حال موت – از بين برود.

س 4 – ما رأي سماحتكم في امرأة حامل ماتت عند النفاس وقد خرج رأس الطفل ميتا فهل يلزم إخراج الطفل تماما لتغسيل وتكفين ودفن الأم والطفل كلا على‌ إنفراده أو يجوز إبقاء الطفل على‌ ما هو عليه ويكفي ما يجري على‌ الأم عن الولد وعلى‌ فرض لزوم الإخراج فلو لم يتيسر الإخراج أو تعسر فما التكليف شرعا؟.

ج – يجب في الفرض إخراجه للتغسيل والتكفين والدفن وإن كان بعلاج وعمليه لا توجب مثلة بالطفل أو أمه.

س 5 – در غسل ميت، لازم است هر سه غسل را يك نفر انجام دهد يا اين كه ممكن است يك نفر، غسل سدر بدهد وديگرى‌ كافور وسومى‌ آب خالص.

ج – لازم نيست غسل دهنده يك نفر باشد و جايز است سه غسل را سه نفر بدهد بلكه جايز است يك غسل را هم چند نفر بدهند بشرط اين كه مراعات ترتيب بشود و در هر دو مورد بر همه كسانيكه غسل مى‌دهند، نيت كردن واجب است.

س 6 – هر گاه ميت، مجروح باشد بطورى‌ كه حتى‌ آنى‌ هم خون از آن قطع نشود آيا مى‌شود مقدارى‌ پلاستيك روى‌ زخم گذارد و با چسب محكم كرد وغسل داد وكفن نمود؟.

ج – در فرض مسأله اگر بصبر كردن، خون قطع مى‌شود صبر كنند و اگر قطع نمى‌شود موضع خون را بعلاج مسدود نموده و غسل بدهند لكن اگر در اثر مسدود نمودن موضع خون، مقدارى‌ از بدن شسته نمى‌شود بايد تيمم بدهند.

س 7 – شستن اموات، در نهريكه بين دو قريه، مشترك است و ساكنين