پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص64

ج – مجرد تكرار مسح، سهوا مبطل وضو نيست مگر در مسح سر، كه خلاف احتياط است.

س 30 – در وضو يك بار پا را مسح كردم ولى‌ آب، خوب نگرفت لذا فورى‌ دوباره مسح كردم آيا وضوى‌ من درست است يا نه؟.

ج – محل را خشك كرده و دوباره مسح نمايند بى‌ اشكال است.

وضوء جبيره‌اى‌

س 31 – اگر موضعى‌ از مواضع وضوء بضربتى‌ كوبيده و سياه شود ولى‌ پوست آن خراشيده و زخم نشده باشد حكم جبيره بر آن جارى‌ است يا حكم موضع سالم را دارد؟.

ج – اگر چيزى‌ بر آن بسته نيست و آب براى‌ آن ضرر ندارد حكم سالم را دارد و اگر چيزى‌ بر آن بسته است و باز كردن آن ممكن نيست يا آب براى‌ آن ضرر دارد احتياط لازم آنست كه هم وضوء جبيره بگيرد و هم تيمم نمايد.

س 32 – هر گاه كف دست يا پا از كار كردن و يا از راه رفتن و يا در اثر سوختگى‌ به اصطلاح تاول زند و آب زير پوست جمع شود آيا آن پوست تاول پاك است و يا حكم ميته را دارد و نجس است و همچنين آبى‌ كه زير پوست است پاك است يا نجس، و ماداميكه آن پوست سوراخ نشده براى‌ وضوء چه حكمى‌ دارد؟.

ج – پوست و آب مذكور، پاك است و اگر آب براى‌ آن ضرر دارد يا چيزى‌ بر آن بسته شده و باز كردن آن ممكن نيست چنانچه طورى‌ باشد كه بآن زخم بگويند وضوى‌ جبيره بگيرد و اگر شك در صدق زخم نمايد احتياط لازم جمع بين وضوى‌ جبيره و تيمم است.

س 33 – در موضوع جبيره تعبير به خرقه مى‌كنند، آيا خرقه، موضوعيت دارد – اگر از جنس پلاستيكى‌ باشد كافى‌ نباشد – يا نه؟.

ج – حكم جبيره، در پلاستيك و نظائر آن نيز جارى‌ است.

س 34 – شخصى‌ كه شغلش لاك الكل زدن به پنجره و كمد و ساير چيزهاست مى‌گويد: با هر ماده‌اى‌ شستشو مى‌كنم باز رنگ لاك الكل باقى‌ است با اين وضع تكليف او، راجع به وضوء و غسل چيست؟.