پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص63

پاك كند و دست روى‌ ريش خود بگذارد و بعد از آن پا را مسح كند چطور است آيا آب خارج حساب نمى‌شود؟.

ج – اقوى‌ صحت وضوء و احوط ترك اين عمل است.

اگر در مسح سر دست به پيشانى‌ برسد

س 27 – هر گاه در موقع مسح سر، سهوا دست به پيشانى‌ برسد وضوء باطل مى‌شود يا نه؟.

ج – وضو باطل نيست لكن احتياط مستحب آنست كه مسح پا را با آب كف دست بكشد و با آب صورت مخلوط نكند.

مسح بايد بيك مرتبه انجام شودس 28 – در مسح پا، آيا لازم است ماسح روى‌ ممسوح با يك مسح كشيده شود مثلا اگر شخصى‌ بعلت آن كه يكى‌ از انگشتان پاى‌ او مجروح و باند پيچى‌ شده و قهرا باند تمام روى‌ پا را فرا گرفته در هنگام مسح اول از طرف انگشتان، دست را زير باند برده مسح نمايد و بعدا دست را بيرون آورده از طرف بر آمدگى‌ دوباره زير باند و جبيره ببرد وتا برآمدگى‌ وكعب مسح نمايند، چون با يكبار نمى‌تواند، چه صورت دارد؟.

ج – احتياط اين است كه هر عضو از سر و دو پا به يكمرتبه هر كدام مسح شود و چنانچه مقدارى‌ از پا را مسح كرد و دست را بر داشت احتياط اين است كه رطوبت اول را خشك كرده مجددا تمام محل را به يك مرتبه مسح كند و در صورتيكه يكى‌ از انگشتها باند پيچى‌ شده باشد از روى‌ انگشتان ديگر به يك مرتبه مسح نمايد تا بر آمدگى‌ پا و در فرض سؤال كه تمام پا باند پيچى‌ شده بايد علاوه بر مسح بنحو مذكور در سؤال از روى‌ باند هم احتياطا مسح بكشد و نيز بنابر احتياط تيمم هم بنمايد.

تكرار مسح در وضوء س 29 – هر گاه هر يك از محل مسح را سهوا دو مرتبه مسح كنند چه صورت دارد؟.