پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص52

ج – اگر آنرا از عين نجاست تهيه مى‌كنند نجس است و اگر نوعى‌ از آن از عين نجاست و نوع ديگر، چيز ديگر است ومميز مى‌باشد، آن نوعى‌ كه از نجاست نيست پاك است بلى‌ اگر عين نجاست، استحاله شود مثل آن كه عذره، خاك شود پاك است.

س 104 – گوشت و تخم مرغ نجاستخوار، نجس است يا خير؟.

ج – نجس نيست ولى‌ حرام است.

س 105 – كسى‌ در بعضى‌ از موارد، شك در طهارت و نجاست چيزى‌ دارد كه اگر قدرى‌ تجسس و كنجكاوى‌ كند يقين به نجاست آن پيدا مى‌كند حالآيا وظيفه دارد كه كنجكاوى‌ كند يا آن كه محكوم به طهارت است؟ سؤال ديگر آن كه اگر چيزى‌ بر حسب واقع، نجس باشد و انسان چون علم به نجاست آن ندارد معامله طهارت با آن مى‌كند آيا در عبادت از نظر ثواب، نقصانى‌ حاصل مى‌شود يا نه و آيا غذائى‌ كه نجس است اگر انسان علم به نجاست آن نداشته باشد و بخورد اثر وضعى‌ در روح و اخلاق او دارد يا نه؟.

ج – 1 – با شك در نجاست و طهارت، محكوم به طهارت است و تفحص لازم نيست.

2 – احكام نجاست مختلف است پس اگر با بدن يا لباس نجس ندانسته نماز بخواند نماز صحيح است و ثواب آن كم نمى‌شود و اگر با آب نجس وضو بگيرد، وضو باطل و نماز با آن وضو نيز باطل است و در آثار وضعى‌، بعيد نيست، نجس، اثر خود را داشته باشد.

س 106 – در مسأله 74 از توضيح المسائل فرموده‌ايد: آبى‌ كه گاهى‌ بعد از ملاعبه و بازى‌ كردن از انسان خارج مى‌شود و بآن مذى‌ مى‌گويند پاك است در صورتيكه قبل از بيرون آمدن اين آب، شخص با شهوت بوده باشد.

چه صورت دارد؟.

ج – در فرض سؤال اگر بداند كه مذى‌ خارج شده و محل هم پاك بوده مجرد شهوت قبل از خروج، منافات با پاكى‌ آن ندارد.

س 107 – اگر ميته حيوانى‌ خارج از آب باشد و آب بوسيله مجاورت با ميته، متعفن شود آيا اين آب، نجس مى‌شود يا نه؟.