مجمع المسائل-ج1-ص48
تنجس است و فرقى بين واسطه اول و دوم و وسائط بعد نيست.
حكم پيوند عضوى از انسان يا حيوان به انسان وحكم تزريق خون
س 85 – اگر جزئى از اجزاء ميت بظاهر بدن انسان زنده وصل شود چنانچه حيات در آن دميده باشد جزء بدن انسان محسوب مىشود يا نه؟ و قبل ازحلول حيات چون مضطر در حمل آن است در حال نماز احكام ضرورت بر آن جارى است يا نه؟.
ج – اگر حيات در آن حلول كرده جزء بدن انسان، محسوب مىشود و اگر حيات، حلول نكرده چون حال ضرورت است نماز با آن جايز و لكن نجس است مگر اين كه از ميت مسلمان بعد از غسل ميت جدا شده باشد كه در اين صورت پاك هم هست.
س 86 – وصل كردن جزئى از حيوان نجس العين مانند روده سگ به روده انسان زنده در صورتيكه بيمار، مضطر بچنين عملى باشد چه صورت دارد؟.
ج – مانعى ندارد.
س 87 – جدا نمودن بعضى از اجزاء بدن مسلمان محتضر و وصل آن ببدن انسان زنده چه صورت دارد و آيا ديه بآن تعلق مىگيرد يا نه و در صورت تعلق، نسبت باجزاء فرق مىكند يا نه؟.
ج – جائز نيست و ديه بآن تعلق مىگيرد و در تعلق ديه فرقى بين اجزاء نيست و تفصيل ديه هر عضوى در كتب مفصله ذكر شده است.
س 88 – به زنان مسلمان در بيمارستان بدستور دكتر، تزريق خون مىنمايند.
بفرمائيد تزريق خونى را كه معلوم نيست خون مرد است يا زن و خون كافر است يا مسلمان چه حكمى دارد؟.
ج – با تجويز طبيب، تزريق خون زن بمرد و بالعكس و خون كافر به مسلمان مانعى ندارد.
س 89 – پيوند بعضى از اجزاء ميت ببدن انسان چه صورت دارد؟.
ج – پيوند في نفسه مانع ندارد لكن جدا كردن اجزاء ميت مسلمان، مثله و حرام است و اگر جدا شده، دفن آن واجب است بلى در خصوص دندان ميت اگ