پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج4-ص544

الحاصل: مملوكه پدر بدون دخول وبدون لمس ونظر به شهوت، بر پسر حرام نيست.

و به تحليل حلال مى‌شود.

وبدان كه: مصاهره كه ذكر كرديم اعم است از آن كه به عقد حاصل شود يا ملك يمين.

وظاهرا اين هم اجماعى‌ است، چنانكه از مقداد در تنقيح ظاهر مى‌شود.

ولكن مقداد محرم را تعميمى‌ داده كه شامل زوجه ومثل آن باشد.

وعبارت تنقيح در كتاب نكاح اين است (المحرم هو كل امرأة يملك وطيها او حرم مؤبدا بنسب او رضاع او مصاهرة بعقد او بملك يمين، اما التى‌ يملك وطيها فيجوز النظر اليها كالزوجة باطناو ظاهرا.

واما من حرم وطيها فيباح النظر فيهن الى‌ الوجه والكفين والقدمين اجماعا، و يحرم النظر الى‌ القبل والدبر لغير ضرورة من مباشرة علاج ومشاهدة ايلاج.

واما غير ذلك من البدن فعلى‌ ثلاثة اقسام) الى‌ آخر ما ذكره.

338: سؤال: ضعيفه مسلمه به غالى‌ على‌ اللهى‌ شوهر كرده كه او را از عبادات شرعيه منع مى‌كند.

آيا اولاد ايشان به زوج ملحق مى‌شود يا به زوجه؟ وآيا اين زوجه به زوج حلال است وعقد او صحيح است؟ يا اين كه حرام وعقد او باطل است ولازم است تفريق؟ وبر تقدير تفريق چه قدر بايد عده بدارد؟.

جواب: عقد فاسد است وطلاقى‌ ضرور نيست.

و هر گاه زوجه جاهل بوده به حرمت، به سبب دخول مستحق مهر المثل است.

وعده هم بايد بدارد.

وفرزند هم ملحق به او مى‌شود.

339: سؤال: يك نفر مى‌تواند صيغه عقد نكاح را ايجابا وقبولا جارى‌ نمايد يا نه؟ -؟.

جواب: اظهر واشهر اين است كه كافى‌ است.

340: سؤال: در عقد بالغه باكره رشيده اذن پدر شرط است يا نه؟ جواب: اظهر واشهر استقلال باكره بالغه رشيده است در نكاح، ورضاى‌ او كافى‌ است.

بلى‌ تشريك پدر اولى‌ واحوط است.

341: سؤال: رضاى‌ عمه وخاله در تزويج دختر برادر ودختر خواهر، در نكاح دائم و عقد منقطع در هر دو، شرط مى‌باشد؟ يا در عقد منقطع رضاى‌ ايشان شرط نيست؟ وبر